Forvirret og fortvivlet
brevkassespørgsmål af
M
18 år
Hej. Håber i kan hjælpe mig med et dilemma. For et års tid siden fortalte jeg mit crush, at jeg kunne lide ham (havde crushet på ham ca to år der, og havde bare brug for at få lettet mit hjerte), på daværende tidspunkt afviste han mig. :(( Han gik i min paralle-klasse tilbage i folkeskolen, og ved fra andre, at han engang tilbage i 9 klasse havde et crush på mig, men han sagde aldrig noget -.- Men sagen er den nu, at han er begyndt at sende nogen mærkelige signaler, Får vi fx øjenkontakt hvis vi passerer hinanden stirrer han konsekvent på mig enten med et hundehvalpsligende ansigt eller med kæmpe øjne og en O-formet mund, og han tager ikke sit blik væk før jeg er ude af syne. Oveni oplevede jeg også hans ven prikkede til mig på facebook. Kan ikke helt forstå hvad han laver, om han bare vil fucke med mit hoved eller måske har fortrudt han afviste mig dengang. Syntes det ville være underligt at konfrontere ham med hans adfærd, og frygter han måske bare siger nej igen. Vil høre om i har et råd til hvordan jeg skal tackle det her. Skal jeg konfrontere ham eller lade det hele ligge? Det skal også til sidst siges vi hverken er venner eller tætte på nogen måde, vi kender blot hinanden fra folkeskolen. Håber i kan hjælpe Hilsen M.

Svar:
Kære M
Jeg kan godt forstå at du er forvirret over de signaler han sender dig. Jeg tænker også at du er lidt ekstra følsom lige nu, fordi du stadig crusher på ham, men samtidig var hans afvisning et ret hårdt slag. Super godt at du rækker ud og spørger om råd til din situation.
Dit spørgsmål går på hvordan du skal forholde dig til hans forvirrende signaler, og jeg tænker umiddelbart at du kan vælge lidt forskellige veje at gå. Ja, du kan godt konfrontere ham, og måske fortælle ham at du bliver forvirret over hans signaler. Så kan du jo, igen, fortælle ham at du stadig har et crush på ham, og så må du se hvad der sker. Hvis du går den vej, så er det værste der kan ske, det samme som skete tidligere - at han afviser dig. Omvendt kan det også sagtens være at han har skiftet mening, men det kan virkelig være svært at bedømme udfra adfærd. Så hvis du virkelig gerne vil vide hvad der sker, her og nu, så ja, så skal du spørge ham direkte.
Du kan også vælge at gå lidt mere forsigtigt til værks. Når du ligger mærke til at han kigger på dig, så hils på ham. Sig hej, og start en samtale. Spørg ham om hvad han har lavet i weekenden (eller hvad han skal i weekenden, hvis den er tæt på). Men sørg for at holde samtalen kort, og slut så af med at sige noget a la: "Nå, men det var hyggeligt lige at sige hej. Jeg skal gå nu.". På den måde viser du ham, at det er dig der bestemmer - og at du altså ikke bare sidder og venter på ham. Af en eller anden grund, så kan de fleste drenge/mænd godt lide dét som de har svært ved at få. Så hvis du både virker interesseret, og samtidig en smule afvisende, så kan det være at han bliver mere nysgerrig på dig. Ligesom i din situation, så bliver han måske i tvivl om hvad det er for nogle signaler du sender.
En tredje vej, er at lade det ligge, som du selv foreslår. Simpelthen komme over ham, og videre. Men det afhænger jo af hvor meget du crusher på ham. Kan du godt give slip på ham? Hvis ja, så brug noget tid på at lave en masse af de ting som du godt kan lide. Vær god ved dig selv. Måske er det på tide at få en ny hobby eller se dine venner noget mere? Jeg forestiller mig ikke at I kommer til at ses særlig meget henover sommeren, når I nu ikke er venner eller tætte, så det er en oplagt tid at bruge på at komme videre. Du kan jo også begynde at kigge lidt efter andre potentielle kærester eller crushes - selvom du ikke behøver at gøre det, for at komme videre.
Det er de tre bedste råd jeg har til dig, og jeg håber du kan bruge et eller flere af dem. Jeg håber at du husker at det aldrig kan blive værre end det er, også selvom han f.eks. afviser dig igen. Det har du jo allerede prøvet, og du ved hvordan du skal få det bedre igen. Se det her som en mulighed for at prøve dig selv lidt af, og jeg er helt sikker på at du nok skal finde en rigtig sød kæreste på et tidspunkt. Om det så bliver ham her eller en anden.
Kærlige hilsner,
Camilla