Hvad skal jeg gøre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse. Min kæreste har lige slået op, og hun siger hun er kommet videre, men der går jo flere måneder før man kommer videre efter et breakup. Problemet er at hun har ændret sig fuldstændig efter hun slog op. Jeg har aldrig set den side af hende før. Hun går i byen hver dag og drikker sig stiv, og hun boller til højre og venstre, og hun ændre ting ved sig selv. Hver gang vi skrev sammen efterfølgende, så har hun bare været iskold og spillet hård og tror hun ved hvor hun har mig. Men jeg har stadig nogle billeder af os på min insta og fb, og hun følger stadig mine veninder. Men hun har ik bedt mig om at fjerne dem, selvom hun har fjernet billederne af os sammen. Nogle gange så sender hun hjerter over beskeder, men næste dag, så fjerner hun beskederne. Jeg ved ik hvad jeg skal gøre, er bange for hun ik har det godt, eller om hun bare ik kan finde ud af sig selv

Svar:
Hej du
Det kan være rigtigt hårdt at blive slået op med, og det kan godt tage lang tid, før man føler sig helt ovenpå igen. Derfor synes jeg, at det er enormt omsorgsfuldt af dig at bekymre dig om din ekskæreste, mens du selv er i gang med at komme dig ovenpå jeres breakup.
For de fleste føles et brud som en stor sorg, der skal bearbejdes. Og det er meget forskelligt, hvordan man reagerer på og bearbejder sin sorg. Nogle reagerer ved at at trække sig og har brug for at være alene. Andre har brug for at snakke åbent omkring de svære følelser. Og andre igen får følelserne på afstand ved at fylde tiden ud med en masse ting, som kan få tankerne væk fra det, der er svært. Du beskriver, at din ekskæreste har ændret sig meget efter jeres breakup, og at du faktisk er bekymret for hende. Og ud fra det, du beskriver, kan jeg godt forstå din bekymring. Men jeg kommer også til at tænke på, om det mon er din opgave at sørge for, at din ekskæreste har det godt? Selvom det kan være svært at være vidne til, at en person, som man har holdt af eller måske stadig holder af, gør nogle dumme ting, så er det vigtigt at huske på, at vi ikke har ansvaret for andres handlinger. Din ekskæreste vælger altså selv, at hun gerne vil drikke sig fuld og have sex med andre.
Når det så er sagt, kan jeg godt forstå, hvis du gerne vil hjælpe hende. Men jeg bliver i tvivl om, hvorvidt det er dig, som bedst kan hjælpe hende, eller om det måske bør være hendes forældre, en lærer eller tætte venner/veninder? Du beskriver også din ekskæreste som iskold og hård i kontakten til dig. Det forstærker kun min tvivl om, hvorvidt du kan hjælpe hende - og om hvorvidt hun vil tage imod din hjælp, hvis du prøver. Derfor kan jeg godt forstå, hvis du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre - og om du overhovedet kan gøre noget.
Det lyder også som om, at din ekskæreste sender lidt blandede signaler. For på den ene side er hun iskold, og på den anden side lader det til, at hun gerne vil i kontakt med dig. Derfor kan jeg godt forstå, at du tænker, at hun måske bare ikke kan finde ud af sig selv. Men jeg kan også godt forstå, hvis det kun gør situationen endnu sværere for dig at stå i. For vil hun så gerne have din hjælp, eller vil hun bare videre?
Hvis du har overskud og lyst til det, kan det måske være en mulighed at fortælle din ekskæreste om din bekymring for hende, som du har beskrevet den her i brevkassen. Måske du kan spørge hende om, hvordan hun har det, eller blot om hun er OK? Måske det kan give dig den ro i maven omkring hendes situation, som du har brug for til at komme videre?
Hvis du har andre spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive her i brevkassen igen. Men hvis du har brug for at skrive med en rådgiver, er du også velkommen til at kontakte os på SMS på tlf. 25 80 60 60. Jeg ønsker dig alt godt fremover.
De bedste hilsner
Marie