Barberede mig dernede
brevkassespørgsmål af
Ukendt
12 år
Hej jeg barbere mig dernede og jeg fortryder det virkelig fordi jeg fandt ud af man kunne få fnat og det klør og det er en lille bitte smule rødt og jeg barbedrede ikke det hele kun lidt og jeg barberede heller ikke helt ned så jeg er mega bange få at for nogen sygedomme

Svar:
Kære dig,
Det er helt normalt i din alder at begynde at blive mere bevidst og interesseret i, hvad der foregår "dernede". Der er intet forkert, underligt eller farligt i at barbere sig dernede, og rigtig mange gør det. Det er bare meget vigtigt, at man er renlig og sørger for at bruge en ren skraber HVER gang, netop for at huden ikke bliver irriteret eller man får en infektion af en art.
Derudover skal man huske ikke at presse for hårdt eller køre for hurtigt mod hårene, fordi det kan irritere hårdsækkene og man kan komme til at skære sig. En god idé kan være at skrabe med hårene og bruge en god skraber, der har blødgørende creme på sig. Måske du kan snakke med din mor om at finde en god skraber?
Oftest er grunden til det klør, at hårrene er ved at gro ud igen - det er også helt normalt. En god idé kan være at putte en lille smule fugtighedscreme uden parfume på - men KUN oppe i toppen, ikke nede ved skedeåbningen (man skal ikke putte sæbe eller creme ind i skeden, det kan påvirke skedens naturlige pH-værdi).
Det er som sagt helt normalt at være interesseret i, hvordan det føles at være barberet, der er absolut intet at skamme sig over. Du skal huske, at du selv bestemmer, hvordan du vil se ud "dernede" - det er ikke ulækkert at have hår, og det er heller ikke ulækkert at være barberet. Du skal være præcis, som du gerne vil være!
Ro på, jeg er sikker på, der ikke er noget galt. Jeg håber, du kan bruge mine råd, hvis du beslutter dig for at barbere dig igen en dag!
Kærlig hilsen
Sophie