Hun har video af mig!

brevkassespørgsmål

Hun har video af mig!

brevkassespørgsmål af
M
15 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Hej brevkassen Jeg er kommet til at sende videoer og billeder af mig selv i undertøj til en pige som var til piger. Jeg fik det dårligt med et, og stoppede med at sende, og sagde jeg ikke ville mere. Hun blev sur og hun har nu videoer af mig, som hun truer med at dele hvis jeg ikke sender mere. Hvad gør jeg? Jeg er f**king bange og jeg sender aldrig nudes igen... Jeg kender kun hendes snapchatbrugernavn. Hjælp please!

Svar:

Kære du.

Øv en træls situation du står i! Det er rigtig ubehageligt at blive truet til at gøre noget, man slet ikke har lyst til, og som man har sagt fra overfor, så jeg kan godt forstå, at du er meget i tvivl om, hvad du skal gøre. Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har skrevet ind til os for råd. Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.

Jeg vil gerne starte med at understrege, at det på ingen måder er i orden, at hende pigen, du har sendt billeder og videoer til, truer dig til at sende flere. Jeg kan godt forstå, at du er bange for, om hun vil dele de billeder og videoer, du har sendt til hende tidligere, men jeg vil gerne opfordre dig til ikke at sende mere, selvom hun truer dig. Det er din krop og det er dig, der bestemmer! Derudover vil hun sikkert altid ville have mere, så uanset hvad du sender, vil hun nok bare have mere. Så jeg vil virkelig anbefale dig ikke at sende mere til hende.

Selvom du ikke har så mange oplysninger på hende, så er der heldigvis nogle ting, du kan gøre. Det er nemlig slet ikke lovligt at skabe, dele eller besidde intime billeder eller videoer af børn i seksuelle handlinger! Og da billederne af dig lyder til at være af seksuel karakter, som det hedder, og du er under 18 år, vil billederne af dig kategoriseres som børneporno, og det er meget, meget strafbart. Så hvis hun deler billederne og videoerne, og ikke sletter de eksisterende af dig, så har hun gjort noget ulovligt. Det hører nemlig under den paragraf i straffeloven, der hedder §235. Så det du kan gøre, det er først at samle alle de oplysninger du har på hende og tage screenshot af de beskeder, hvor hun truer dig, hvis du stadig har dem. Alle oplysninger kan være vigtige: hendes snapchat brugernavn, beskrivelse af hendes udseende osv. For da det er ulovligt, det hun gør, så er det muligt for dig at anmelde hende til politiet, og så kan de oplysninger hjælpe politiet til at finde frem til hende. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du skal informere politet, så vil jeg anbefale dig - efter du har gemt de oplysninger, du har på hende - at fortælle hende om, hvor ulovligt det er, hvis hun deler billederne og videoerne og ikke sletter dem, hun har af dig. Det er nemlig sådan, at §235 kan give op til 6 års fængsel, og det kan måske få hende til at stoppe med at true dig, og slette de billeder og videoer hun har af dig.

Jeg ved, at der findes mange personer, som har prøvet at stå i samme situation som dig, og mange kan føle skam over at have sendt intime billeder og føler, at det er deres egen skyld, at de er havnet i den situation. Men du skal vide, at det på ingen måde er din skyld, at hun truer med at dele billederne og videoerne. Jeg kan forestille mig, at du nok har stolet på hende, og det måske har været spændende at sende noget intimt til hende. Det er der intet galt i. Det kan være spændende at møde nye mennesker på nettet, og det er helt okay at være nysgerrig på at sende billeder til hinanden. Det der er galt er, at hun nu vil dele de billeder og videoer uden din samtykke og ikke sletter dem, hun har af dig. Det kan være en voldsom at opleve det, du gør lige nu, og derfor vil jeg anbefale dig at snakke med nogen om det. Jeg kan godt forstå, hvis det er en ubehagelig samtale at skulle have, men det kan også være rigtig ubehageligt at gå med alt det her selv. Så jeg vil anbefale dig at snakke med en voksen om det, måske til at starte med en som du stoler på. Hvis du ikke har det så godt med at fortælle dine forældre om det lige nu, så kan det måske være at du kan starte med at fortælle det til et andet familiemedlem eller en lærer. Det vigtigste er, at du får talt med en voksen om det, og får overvejet, om du vil anmelde hende til politet. En voksen vil nemlig også kunne hjælpe dig med at anmelde det. Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal fortælle det, kan du måske vise det her brev, du har skrevet til os.

Til sidst vil jeg anbefale dig at kigge på Red Barnets rådgivning om digitale krænkelser, sletdet.dk. De kan også give dig nogle gode råd til, hvad du kan gøre. Husk du også altid er velkommen i vores chat, hvis du har brug for at skrive med en voksen om hele situationen, og hvordan du har det.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål