Mentalt helbred
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa jeg er en pige på 13 bliver snart 14 og her September 2022 begyndte jeg og få det MEGET årligt mentalt i skoleåret 21-22 hade jeg gået i klasse med en der mobbet mig så groft det endte i dødstrusler men sagde ik noget til nogen og han skiftet så klasse i skoleåret 22-23 så så ham aldrig mere og i starten hade jeg det VIRKELIG godt! Men så i september 22 ved jeg ik hvad der skete men begyndte og få det VIRKELIG dårligt mentalt og var ik i skole i sårn 3-4 måneder i streg (Går i specialklasse pga Adhd) men mine forældre tænkte ik så meget over det for hade ik sagt noget til dem men det bliv bare værre og værre og i december 22 var jeg i skole en dag og hade bare fået nok af alt så midt i timen tog jeg en saks og begyndte og skære med den i min arm ingen opdaget noget men så et par dage efter opdaget min mor det hun bliv meget sur men tror enlig mest hun var ked af det og skuffet over jeg ik hade sagt noget men der gik LANG tid og hade det stadig ik godt meget cuttet ik så i januar 23 begyndte jeg og drik vape ryge smøger tage Daus og nogen gange ryge hash og mine forældre viste godt jeg drak vapet og tog Daus (snus) nogen gange men ik det andet men de sagde enlig ik noget til det så i marts 22 begyndte jeg og Cut lidt igen det var ik voldsomt dybt eller noget og der gik flere uger imellem jeg gjorde det men alkoholen og alt det andet bliv bare værre og værre og i sommerferien gik det helt galt! Vi hade MANGE druk fester og hade ogs en del uden min familie og hygge druk og sårn og cuttet Hvad jeg syndes var meget der sårn måske 1-2 gange i ugen og SLET ik dybt men så da vi kom til skoleåret 23-24 skulle jeg gå i klasse med ham med dødstruslerne igen og han har ændret sig MEGET! Så der enlig ik noget der men i september fik jeg en kæreste og vi var ret hurtigt klar til meget (han var næsten 14 jeg var lige blivet 13) men ja vi begyndte og kysse en dag mens vi puttet og det endte med jeg lå oven på ham og vi sendte med og kn*p og vi gjorde det meget efter fordi ingen af os hade det særlig godt mentalt der men det fik alle tankerne væk fra alt det dårlige men ja nok om det i oktober begyndte jeg og Cut hver dag næsten og han hade det så dårligt selv han ik kunne klare det så i slutningen af oktober slog vi op (ser ham stadig MEGET tit da han er blivet en af min brors beste venner) men min cutningen og alt det med og drik vape daus smøger hash og det bliv bare værre og værre nu er vi i slutningen af januar 24 og er stoppet med hash og smøger så nu er det kun alkohol vape og daus men min cutning er VIRKELIG blivet slem! Gøre det flere gange end jeg kan tælle til på en hånd om dagen og MEGET dybt og MANGE gange af gangen og har det så dårligt mentalt men har ik turde sige noget til mine forældre de tror stadig kun jeg har cuttet den ene gang i dec 22 og ik efter det men så her for ca 14 dage siden tog jeg mig sammen til og skrive det til min mor (Kunne ik snak med hende) og hun tog det overraskende pænt men bliv stadig sur så mit spøgsmål er om der andre ting jeg kan gøre for og få tankerne væk fra hovedet?. Fordi nogen gange for jeg ogs selvmodestanker og har været ved det en gang og er ogs begyndt og “sulte” mig selv for som nævnt tideligere har jeg Adhd så for medicin som gør jeg ik føler sult på noget tidspunkt og der går som regel flere tage imellem jeg spiser og har tabt mig over 15 kilo siden starten af december:( men vil gerne finde noget andet jeg kan gøre som ik skader eller gøre ondt på mig eller dem omkring mig men stadig for tankerne væk fra mit hovedet, undskylder for den lange besked det er en stor spurgt. Mvh E På forhånd tak og fortsat god dag☺️

Svar:
Kære du,
Tak for dit brev. Det er en virkelig svær omgang, du har været igennem, så jeg vil starte ud med at rose dig. Hvor er du modig. Du har sat ord på nogle virkelig svære følelser, og nogle svære oplevelser. Jeg er simpelthen nødt til at tilbyde dig et stort og varmt kram, som du selvfølgelig selv vælger, om du vil have. Hvor er det godt, at du har forsøgt selv at række ud til din mor. Hvor er det godt, at du stadig er her, selvom det er svært, og at du har tanker om selvmord. Tak for det. Tak fordi du er så modig.
Jeg vil starte ud med at fortælle dig, at selvom det er svære tanker, du går med, så er du ikke alene om dem. Rigtig, rigtig mange unge kæmper med dårligt mentalt helbred, og mange vælger at håndtere det ved at skære i sig selv, drikke alkohol eller at ryge. Som du selv ved, er det slet ikke nemt at have så svære følelser. Du er slet ikke unormal, når du vælger at tage fat i de ting, du føler kan hjælpe, også selvom de måske gør mere skade i det lange løb.
Du efterspørger hjælp til at håndtere de tanker, du har. Min første tanke er, at når du nu har været så modig at fortælle din mor om, hvad du går igennem, så ville jeg foreslå dig, at forsøge at tale med hende om at få lidt mere hjælp til dig. Det kan gøres på forskellige måder, men når du nu nævner, at du sulter dig selv, så ville en tur forbi lægen være en god ide. En læge kan hjælpe med mange forskellige ting, ikke bare fysiske ting. De kan hjælpe med at finde yderligere hjælp til dig, og sammen lægge en plan med dig og dine forældre om, hvordan de kan hjælpe dig med at tackle de svære følelser.
En anden måde at få hjælp på er, at de fleste skoler har en skolepsykolog. Her er du anonym, og psykologer har tavshedspligt. Han eller hun kan hjælpe dig med at få styr på alle de svære tanker, og hjælpe dig med at få andre måder at håndtere de svære følelser på.
Du er også altid velkommen til at bruge gruppechatten herinde. Her er der mange andre unge, der taler om svære følelser, så du vil helt sikkert blive mødt i det, du står i.
Jeg håber, du holder fast i dit mod, og tager det næste skridt til at få hjælp. Du må altid skrive herind igen, hvis du har brug for det.
Frida fra Cyberhus