Hovedpine
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Heeej jeg har tit mega ondt i hovedet. Sådan spændingshovedpine tror jeg. Nogen gange hjælper det med Panodil, men jeg kan ikke blive ved med at tage piller vel? Min lærer siger det kan være fordi jeg kigger for meget på min mobil men det gør alle jo. Jeg tænker om jeg måske har brillerbehov eller hvis det er stress? Hvordan finder man ud af hvorfor hovedpine kommer, og hvad kan jeg gøre for at få det væk uden piller?

Svar:
Kære 16-årige dreng,
Det er bare så godt, du skriver ind! Der er jo rigtig mange, der oplever at have hovedpine en sjælden gang imellem, men man skal bestemt ikke have ondt i hovedet tit og ofte blive nødt til at tage piller.
Du skriver selv, at det måske er spændingshovedpine. Det kan sagtens være, og det er det mest normale. For at finde ud af, hvorfor man får hovedpine, skal man kontakte sin læge. De vil som oftest bede dig om at lave en hovedpinedagbog, og når du har lavet den, kan lægen som oftest forklare, hvilken hovedpine du har, og hvorfor du får den.
Man kan få hovedpine af mange ting. Blandt andet, hvis man har behov for briller, som du selv nævner. Det kan du også blive tjekket for hos din læge eller hos en optiker. Det kan også skyldes muskelspændinger i skuldre eller nakke, som din læge kan give dig nogle øvelser til at få løsnet, hvis det viser sig at være problemet.
Derudover er det vigtigt at få spist og især drukket nok i løbet af dagen for at undgå hovedpine i slutningen af dagen.
Du nævner selv stress. Det kan også give hovedpine, så hvis du føler dig stresset, skal du selvfølgelig også dele det med din læge, så I kan tage det med i overvejelserne.
Som du selv så klogt nævner, skal man selvfølgelig ikke bare blive ved med at tage Panodil. Hvis man tit har hovedpine, er det vigtigt at finde ud af hvorfor - som jo også er derfor, du skriver. Man kan faktisk i sig selv få hovedpine, hvis man tager panodiler for tit.
Alt i alt er jeg så glad for, at du skriver herind, da det er et super vigtigt emne at tage op, og der er rigtig mange andre unge mennesker som dig, der døjer med hovedpine. Og det skal man ikke. Jeg synes, du skal kontakte din egen læge, så I sammen kan finde ud af, hvorfor du får hovedpine og får hjulpet dig af med den.
Mvh
Eva