Spørgsmål omkring stemme
brevkassespørgsmål af
Liva
20 år
Hej brevkasse!
Jeg har et lægefagligt spørgsmål omkring vores stemmer. Altså lyden, når vi taler, ikke politiske stemmer. ;-)
Jeg har været virkelig glad for at synge hele mit liv. Jeg elsker stadig musik, men de seneste 4 års tid, har jeg ikke sunget særlig meget. Jeg begyndte nemlig, dengang for 4 år siden, at ryge (desværre). Jeg ryger nu cirka mellem 5 og 10 cigaretter om dagen og prøver at trappe mere ned. Jeg kom bare til at tænke på, hvordan rygning egentligt har påvirket min stemme.
Det jeg føler, når jeg fx skal synge nu, er jo at jeg hurtigere mister pusten, og derfor ikke kan holde en tone særlig længe. Jeg føler derudover også, at selve min stemme er forandret, den kan ikke “bøjes” ligeså fleksibelt som før og dermed lave flotte toner. Det er blevet sværere at skifte tone og få det til at lyde som en bestemt melodi. Og så er det bare sværere, at få det til at lyde, som jeg ville ønske, og som jeg nemt kunne før.
Hvis jeg fx stopper med at tyge helt, vil min stemme så have en chance for at komme til at lyde som før?
Kh. Liva

Svar:
Kære Liva!
Tak for dit spørgsmål. Det er jo et spændende emne, tak fordi du tar det op! Du skriver, at du elsker at synge og at du tidligere har sunget rigtig meget. Men at du begyndte at ryge 5-10 cigaretter om dagen for 4 år siden og nu kan du mærke, at din stemme har ændret sig og at du ikke har så meget luft, som du plejer.
Der er først og fremmest 1 ting at sige: Stop med at ryge! Du er heldigvis stadig ung og din stemme vil blive sig selv igen efter et lille stykke tid, når du har droppet smøgerne.  Når man ryger, skabes der irritation i svælget og omkring stemmelæberne, det er derfor, der er mange rygere der er hæse. Hæshed er nok den mildeste effekt af rygning. Derudover er der påvirkningen af luftvejene, som du kan mærke, når du synger. Det vil også blive sig selv igen, hvis du stopper med rygning. Ligesom din lugtesans og dit energiniveau vil blive bedre. På sigt er rygning farligt og kan føre til bla. lungekræft og strubekræft. Der er ingen måde at pakke det ind på: Rygning er ikke godt for noget og du bør stoppe og glæde dig over, at du får din sangstemme tilbage! Det er heldivis aldrig for sent at stoppe med at ryge og der er intet bedre tidspunkt at stoppe på end nu!
Det kan være svært at lægge smøgerne på hylden, men heldigvis er der hjælp at hente. Din praktiserende læge kan vejlede dig til rygstop, og der findes i alle kommuner rygestopkurser og derudover er der flere apps og råd og vejledning at hente på nettet. Det er ofte en rigtig god idé at tale med venner og familie om rygstoppet, så de kan støtte dig i det!
Rigtig meget held og lykke med rygestoppet - og rigtig god fornøjelse med sang og musik! Dét gør livet længere i modsætning til rygning.
De bedste hilsner fra Gerda