Berberine
brevkassespørgsmål af
Pia
22 år
Heeej Har set der er kommet et nyt populært produkt på markedet der hedder Berberine. Det skulle være en pille som hjælper en med at tabe sig. Så vidt jeg forstår er pillen lavet af naturprodukter. Da det er et nyt produkt er det svært at finde noget om man burde tage det hvis der kunne være mulighed for at man havde noget med nyrerne? Min far har cyste nyre, som godt kunne være arveligt nemlig. Tak for svar

Svar:
Kære Pia
Jeg har undersøgt midlet lidt. Det sælges ikke på nogen anerkendte danske websites, og der er ikke nogen forskningsartikler der understøtter deres påstande om hvad midlet kan.
Mit bedste bud er, at det vil være komplet spild af penge. Når noget lover "antiseptiske, beroligende, antiinflammatoriske, antidiabetiske, antitumorale og kardioprotektive egenskaber" så er det for godt til at være sand.
Det eneste "middel" jeg kender som kan de der ting er fysisk bevægelse og søvn :)
Snak med lægen hvis du gerne vil tabe dig - hvis der fandtes en pille der fiksede det, ville overvægt slet ikke forekomme, så lad lægen hjælpe dig med en bedre strategi.
God sommer!