Føler mig ikke taget alvorlig

brevkassespørgsmål

Føler mig ikke taget alvorlig

brevkassespørgsmål af
Samah
18 år
Oprettet 3 år 5 dage siden

Halløjsa!

Jeg er en pige på 18, som i cirka et halvt år har haft en meget kraftig, stikkende smerte mellem skulderbladene på ryggen, lidt til højre for midten. Jeg gik til lægen efter et par uger med den kraftige smerte, og min læge sagde til mig, at jeg måske var for anspændt og at jeg skulle lave nogle øvelser og prøve at slappe mere af i mine skuldre og ikke bruge computer og mobil så meget, dyrke jævnlig motion osv. men det gjorde jeg jo allerede i forvejen. Anyways, jeg begyndte at lave de øvelser lægen havde givet mig, og efter 2 måneder var der bare overhovedet ingen forskel, tværtimod følte jeg bare, det blev værre og værre. Jeg begyndte nemlig også lige pludselig at høre en "knæklyd" som kommer fra samme område, hvor det gør ondt i ryggen. Jeg gik så til lægen igen, og lægen sagde, at jeg nok stadig bare var for anspændt. Jeg spurgte "hvad så med knæklyden?" og min læge "knækkede" så sine fingre foran mig, så de lavede en ordentlig knæklyd, mens hun sagde at vi alle sammen knirker lidt nogle gange, og det er normalt. Hun gjorde altså intet ved det og sendte mig bare hjem igen. Jeg følte mig virkelig til grin, fordi jeg havde fulgt alle øvelserne og også dyrket yoga og afspændingsøvelser, og generelt bare gjort en kæmpe indsats for at få smerten væk. Det blev stadig værre, og jeg besluttede mig så for at prøve en anden læge i samme lægehus, og ville bestille en tid via lægens online-booking system her for 2 uger siden. Så svarer den gamle læge i stedet for den nye alligevel tilbage, at min tid er godkendt, men at jeg skal komme ind til hende igen, fordi det er hende, der kender mig bedst, så det nytter ikke noget at starte med en ny læge. Det irriterer mig meget, at de ikke vil lade mig se en af de andre læger, når det er et lægehus, hvor man normalt kan vælge dén læge man har lyst til. Men okay, jeg prøver at at tage ind til den samme læge igen. Først dér, rører hun så lidt ved min ryg, og det gør så ondt, at jeg får tårer i øjnene af smerte. Hun siger så bare det samme igen, at jeg skal lave øvelser, slappe af og dyrke mere motion. Jeg siger at det GØR JEG jo allerede. Så siger hun bare, at så ved hun virkelig ikke, hvad det kan være. Der er pinlig stilhed i et stykke tid, og jeg spørger så, om jeg bare skal leve med smerten og ubehaget så, og så siger hun at det nok skal gå væk, hvis bare jeg fortsætter øvelserne. Det virker bare som om, hun synes jeg er latterlig og ikke tror på, hvor ondt det gør. Jeg overvejer helt at skifte læge, for jeg kan virkelig ikke holde smerten ud længere og sover virkelig dårligt om natten, men synes bare ikke min nuværende læge kan være bekendt ikke at undersøge min ryg yderligere og er bange for at betale for at få en ny læge, der heller ikke tager det alvorligt. Kan det virkelig være rigtigt? Hvad kan jeg gøre? 🙁

Mvh. Samah

Svar:

Kære Samah

Tak for din besked.
Det lyder ikke rart med dine smerter i ryggen, som ikke lyder til at være blevet bedre trods din ihærdige indsats med yoga, afspænding og instruerede øvelser.
Som udgangspunkt er de hyppigste grunde til rygsmerter muskulært, fx. anspændte muskler pga. dårlige arbejdsstillinger eller monotome stillinger eller bevægelser som ryggens muskler ikke er stærke nok til.
Derfor lyder det rigtig fint og normalt at du blev sendt hjem med nogle øvelser i starten. Når øvelserne så ikke har haft nogen effekt på dine smerter, bør man overveje om der kan være andre forklaringer eller om det er den rigtige træning du er blevet sat til. Og selvfølgelig bør din læge undersøge din ryg - det bør man altid!
Det er svært at komme med bud på, hvad der giver dig dine smerter her og nu uden flere spørgsmål og en undersøgelse.

Du skal have ros for at blive ved med at gå til lægen, selvom du ikke føler dig hørt. Netop af den grund, synes jeg at du prøve at få en konsultation hos en af de andre læger i dit lægehus. Ring til lægehuset i deres telefontid og fortæl sekretæren, at du ønsker en tid hos en af de andre læger end din "faste" læge, og hør måske endda om du fast kan blive tilknyttet en af de andre læger, da du ikke føler, at du har god kemi med din nuværende læge. Det vil du helt sikkert ikke være den første, der har gjort. Og vær ikke bange for at stille flere spørgsmål og få din læge til at forklare dig grundigt om sine tanker og hvad han/hun finder ved din undersøgelse, så du kan føle dig tryg og hørt.
I tillæg kan du kan også overveje at få en tid hos en fysioterapeut, som kan undersøge din ryg og som typisk er endnu dygtigere til at hjælpe med relevant træning (hvis problemet er muskulært). Der er en egenbetaling ved en sådan konsultation, men hvis din læge mener at det kunne være relevant og kan lave en henvising, så bliver det lidt billigere.

Jeg håber meget at du får en bedre oplevelse ved dit næste lægebesøg og at I får lagt en god plan for at komme dine rygsmerter til livs.
God bedring.

Bedste hilsner fra Line

LineHs billede
Line fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål