Homoseksuelle
brevkassespørgsmål af
Magnus
13 år
Hej cyberhus dreng 13 år her jeg bare spøgre om i ville hjælpe mig med mit problem jeg er homoseksuel og jeg tør ikke at sige det til nogen og jeg ved ikke hvad jeg skal høre for jeg er nemlig forelsket i en af mine venner hvad skal jeg gøre

Svar:
Kære dig.
Mange tak for dit brev. Det er godt, du skriver herind. Det lyder til, at homoseksualiteten fylder meget. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt, som jeg kan.
Jeg tror, at der er rigtig mange unge homoseksuelle, der lige som dig, går rundt alene med deres tanker omkring at være homoseksuel.
Mange er bekymrede for, hvordan deres omgivelser vil reagere, når de får det af vide. Vil de synes, det er underligt? Vil de tage afstand til en? Eller vil de synes, det er helt ok?
Alle disse spørgsmål kan være grunden til, at mange ikke rigtig tør fortælle om deres seksualitet. Det er mærkeligt, at det er sådan, for man fortsætter jo med at være den samme person, uanset om man er til det samme køn eller ej. Vi er alle sammen mennesker, med hver vores lyst.
Hvordan får man det så lige sagt? Hvis du er helt afklaret med, at du er homoseksuel, så synes jeg bare, du skal kaste dig ud i at fortælle verden det. Jeg ved godt, det er lettere sagt end gjort, men jeg tror, det vil tage en tung sten fra dine skuldre, hvis du tog dig mod til at være åben omkring dig selv og din seksualitet. Du behøves ikke gå rundt og skilte med det. Måske du bare har brug for at snakke med dine forældre om det, eller nogle af dine tætte venner.
Jeg tænker lidt på, om du har set den norske serie "SKAM"? I sæson 3 følger vi Isak, som går rundt med en hemmelighed. Nemlig at han er homoseksuel. Den giver et rigtig godt billede på, hvordan det er at være ung og homoseksuel i dag. Der er på et tidspunkt i serien, hvor Isak vil fortælle sin bedste ven om, at han er homoseksuel. Isak er dødræd for at fortælle det, men da han får det gjort, er hans bedste ven så forstående overfor det, og der var slet ingen grund til at være bekymret over at sige det.
Jeg synes, hvis du har mod på det og lyst til det, at du kan prøve at se noget af serien. Du kan finde serien her Den er godt nok på norsk, men hvis du tager norske undertekster på, er den nogenlunde til at forstå.
Det kan også være, du har brug for at snakke med andre, som har det lige som dig, inden du springer ud i, at fortælle det til dine venner og forældre. Måske du kender til LGBT ungdoms hjemmeside? Her kan du få rådgivning til forskellige svære situationer. Du kan også ringe ind, hvis du har brug for at snakke anonymt med en om din seksualitet, eller du kan sende et brev til dem, lige som du har gjort her. På LGBT hjemmeside sidder der rådgivere, som selv har stået i samme situation som dig, derfor vil de kunne rådgive dig udfra egne erfaringer. Jeg tænker, det er en hjemmeside, som du vil kunne have gavn af at kigge forbi.
Du skriver, at du er forelsket i en af dine venner, og hvad du skal gøre ved det. For det første tænker jeg, at du lige nu ikke skal gøre noget ved det. Det er ikke alle 13 årige som allerede er bevidste om deres seksualitet, lige som du er. Det vil måske være meget grænseoverskridende for din ven, hvis du begyndte at tilnærmere dig ham, og han ikke er interesseret på den måde. For det andet, så kan det også være, at du bare er fascineret af din ven. Der er nemlig forskel på at være forelsket og være fascineret af en. Du oplever forelskelse, når du får hjertebanken, og når du konstant har lyst til at være tæt på personen, og måske endda prøver at kysse personen. Men det er også normalt at opleve en mild forelskelse, hvor man egentlig bare er fascineret af en dreng, eller ser op til ham. Det behøves nødtvendigvis ikke betyde, at du er homoseksuel. Mange drenge finder andre drenge, som de spejler sig i og ser op til, og det kan nærmest føles som en forelskelse. Man kan i nogle perioder godt opleve at have et lille crush på sin gode ven, fordi man synes, han er rigtig sej.
Derfor vil jeg nok råde dig til at vente med at gøre et move på din ven ind til du selv er helt afklaret med din seksualitet og eventuelt har fået snakket med nogle andre omkring, hvordan du har det.
Om det så bliver dine forældre, en god ven eller inde på LGBT's hjemmeside, så tror jeg, det vil være den rette start for dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og så vil jeg ønske dig held og lykke med det hele.
Masser af regnbue kys til dig!
KH,
Anna