Tør ikke give finger til mig selv
brevkassespørgsmål af
Laura
14 år
Hej
Jeg har mange gange prøvet at onanere på den måde hvor jeg bare rører lidt ved min klit. Jeg vil egentlig gerne prøve at give finger til mig selv men jeg tør ikke. Jeg er nervøs for om det gør ondt men jeg føler mig stadig klar til det. Har du nogle tips til hvordan det kan gå nemmere eller måske gøre mindre ondt? Tak på forhånd!

Svar:
Hej med dig
Jeg kan godt forstå at du er lidt nervøs for om det gør ondt, men at du samtidig er ret nysgerrig på det. Så det er bare rigtig godt at du søger råd, så du ikke skal gå rundt og være nervøs helt alene.
De fleste piger/kvinder onanerer ved at røre ved klitoris, og det er faktisk også langt de fleste som kun kan få orgasme på den måde. Samtidig kan det være rigtig fint at undersøge andre måder at nyde sig selv på, og for langt de fleste vil det også føles dejligt at give sig selv finger. Når du vil prøve det, så er det vigtigt at du har rene fingre/negle og at dine negle ikke er alt for lange. Så start der. Når du så er klar, kan du enten prøve dig frem liggende (så er der bedre adgang) eller stående med spredte ben. Hvis du er stående, kan det være at du har lyst til at kigge med, ved at have et spejl under dig. Så kan du følge med i hvad du laver, og hvis der er noget der gør ondt, så kan du se hvad det er. Det er en oplagt måde at blive klogere på sig selv på.
Ligesom med al mulig anden onani, så vil det være mest behageligt hvis du er tændt og afslappet. Hvis du er tændt, så vil du mærke at du bliver våd dernede. Det er kroppens måde at gøre sig klar til "indtrængning" på, og på den måde hjælper din krop altså til at det er nemmere at komme ind med en finger. Hvis du nu er lidt nervøs eller har svært ved at slappe af, så kan du hjælpe din krop ved at bruge glidecreme eller alternativt madolie. Brug ikke sæbe eller creme, da det kan påvirke ph-balancen dernede, og give kløe eller svamp.
Når du så har gjort dig klar, og fundet noget glidecreme eller olie som kan hjælpe, så gå forsigtigt frem. Start med at mærke udenpå, og så kan du lige så stille prøve at stikke fingeren ind. Du kan altid stoppe eller trække den ud igen hvis det begynder at gøre ondt. Måske tænker du også på jomfruhinden, og som udgangspunkt kan du ikke selv bryde den ved at onanere med en finger. Så hvis du bare bevæger dig stille og roligt frem, så tænker jeg nok det skal gå.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og du kan altid skrive igen hvis der dukker flere spørgsmål op.
Venlig hilsen
Signe