kommet til-skade med foden
brevkassespørgsmål af
Julie
18 år
halløjsa jeg var så uheldig at jeg ''faldt'' på min cykel d. 25 september. jeg var ca. 100 m. fra min lejlighed, da jeg ville vil trække til højre side af vejen for at stige af. da jeg sprang af, virklede jeg rundt på min venstre fod (og nu til det klassiske, jeg havde musik i ørene, og mindes at jeg hørte et knæk! da jeg ramme flisen med min venstre fod, men igen jeg havde musik i mit headset, så det er ikke 100% sikkert) min venstre fod, røj sådan at selve foden var ''liggende'' men benet var rejst op (hvis det giver et bedre overblik over hvordan det måtte se ud) jeg gik stille og roligt op til lejligheden og puttede skiftevis koldt og varmt op. jeg havde ikke ''råd'' til at have 2 ugers fravær fra skolen, så jeg brugte meget cyklen til at komme frem og tilbage (ca. 2 km hver vej) og samlede mine indkøb til få gange, for at undgå unødvendige skridt (der er ca. 300 m. til den butik jeg handlede ved) jeg valgte ikke at opsøge en læge, da jeg var bange for at komme i krykker eller hører at ''du skal sygemelde dig i x antal tid fra skolen'' for det vil gå ud over mit allerede, trælse 'meget' fraværs procent jeg havde i forvejen (jeg havde lagt syg et par dage inden, og det talte rigtigt meget de få dage.. ) og havde ingen til at handle ind eller lign. for mig. så det ville være umuligt at komme på krykker, når jeg bor selv og skal klare alt selv. men efter de 2 uger, begyndte jeg at starte stille op med at gå lidt igen, og inden for kort tid, gik det rigtigt godt, ca. ved uge 4, prøvede jeg at løbe igen, men det kunne jeg ikke uden smerter ( det var de eneste smerter der var efter det) der kunne godt være lidt morgner når jeg havde lidt smerter i foden, men kun lige kort til jeg var vågnet ordenligt. (der var intet ved den anden fod) efter ca. 4 uger var det aftaget helt og lod ikke mærke til smerter når jeg stod op fra foden (måske et par få gange, men ikke noget jeg husker/har tænkt over) nu kan jeg sagtens løbe igen uden problemer. jeg kan dog ikke huske hvornår jeg kunne det igen. jeg er også begyndte at gå meget ture, bl.a om aftenen, og tænkte så igår at jeg vil gå en laaaang tur på 10 km (det er for frem og tilbage) og så gå hen og shoppe i nogle butikker, der lå dér. jeg endte med at gå 22 000 skridt igår! (jeg er vand til at gå 10-12 000 skridt om dagen, og hvis nogle dage hvor det virkelig bare kører, men er mere sjældent så kommer jeg op på de 17 000 skridt) de 22 000 skridt var noget jeg tog på én gang (fra kl 14 -19), jeg havde maks 30 min. hvor jeg sad på en stol. jeg kunne godt mærke at jeg havde gået meget, men ikke sådan noget voldsomt taget i betragtning over mængden. da jeg vågnede her til morgen, havde jeg ondt i venstre! øv.. og det gøre bare ondt hele tiden, når jeg lige har rejst mig fra sengen. hvis jeg lige har holdt pause lidt, starter det ''forfra'' med smerten, men hvis jeg holder mig igang bliver smerten mindre og mindre (ved ikke om den går helt væk, da jeg ikke har været vildt aktiv endnu) det føltes virkelig som at have en ''klods'' på foden, den føles tungere end normalt og den er mindre ''mobil''men nu mere man går nu mere normalt bliver den igen. mit spørgsmål, er der noget jeg kan gøre? jeg er besvidst om at det muligvis er MEGET dumt ikke at have gået til læge, men mine odds har bare ikke været for gode til at søge læge. kan det bare stamme fra gåturen og så aftage igen, og blive normal indenfor kort tid? er det noget der kan lindre smerterne f.eks ved at masser foden (håber ikke den har fået varige mén og at den skal masseres hver dag hvis altså massage hjælper) man kan vel umuligt gå ind nu til en læge og få den undersøgt (ikke fordi mine odds er så gode, men så må jeg snakke med skolen om fravær hvis det er og finde en løsning. jeg vil ihvert fald bare gerne have at jeg ikke render rundt med en fod der har smerter, hver morgen jeg vågner.. ) jeg ved godt at den kan være ekstra øm fra gåturen igår og at det måske kan være væk imorgen eller tirsdag, men vil lige dække mig ind ved at skrive til dig, hvis det ikke er gået over inden tirsdag (der kan jo godt gå 10 dage inden jeg får svar) når ja, før jeg glemmer det, så er jeg en lidt overvægtig pige, så er bevidst om at det ikke er sundt for kroppen, og bestemt ikke nu med den fod, men tænkte hvis det lykkes mig at tabe mig, ville der så være en chance for at smerten kunne forsvinde via det? selvfølgelig kan du ikke sige det 100% men måske du ved om det kan afhjælpe det delvist/helt?

Svar:
Hej
Det var da dog en rigtig irriterende situation. Det lyder til at du har fået en kraftig forstuvning i forbindelse med dit fald for lang tid siden. Det lyder underligt at smerterne har foretaget sig og derefter er kommet igen, mens om du selv er inde på kan det skyldes en overbelastning efter den lange gåtur.
Du skal kontakte din læge og aftale en tid hos ham/hende mhp at få undersøgt foden. Der kan være tale om små overrivningerne af ledbåndet, som således skal "trænes" op nu.
Der vil således være tale om nogle øvelser, som du nemt kan foretage uden at få yderligere fravær fra skolen. Oftest så har lægen forlænget åbningstid mindst én gang om ugen så du undgår yderligere fravær fra skolen. Rigtig god bedring!
Mvh
Niclas
Læge