Er jeg klar?
brevkassespørgsmål af
Maria
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14 som gerne vil have sex, men når det kommer til stykket er jeg bange for hvordan det kommer til at gå, finder mine forældre ud af, hvornår skal jeg fortælle dem det, hvad skal jeg gøre under sex, hvad gør man inden og efter,  hvad hvis det ikke er "sikkert sex", hvad hvis man kan se jeg har fået et glow up efter sex, for man et glow up efter første gang, hvad sker der hvis man ik bruger kondom, og der er mere endnu!
Jeg onanere men jeg vil gerne gøre det med boget andet end mine fingre, plus somme tider er jeg i tvivl om hvilket hul, for ligenu er det 1 månedstod siden jeg sidst onanere og kan ikke huske hvilken hul det er! Er det skeden eller den anden? (til menstruation)
Please svar og hjælp er nervøs, og hvad gør man i denne situtation hvis man vil men ikke føler sig klar plus man er nysgerrig for at møde nye og hvad de syntes om en og hvis man gøre noget forkert under sex!
mvh. maria

Svar:
Hej med dig Maria
Det er helt almindeligt at være nysgerrig på sex, også før man egentlig føler sig klar til at have sex. Som du skriver, så har du en masse gode spørgsmål, og jeg tænker, at nogle af dem kan jeg give dig et svar på, og andre kan jeg nok ikke give et helt så simpelt svar på. Men jeg vil gøre mit bedste, så lad os starte fra en ende af :-)
Finder mine forældre ud af, at jeg har sex?
Det er en af de spørgsmål, som nok er lidt sværere at svare på. Det kommer an på så meget, om de finder ud af det. Først og fremmest tænker jeg på, om du har lyst til, at de skal vide det, når du har haft sex? Fordi hvis du gerne vil have, at de skal vide det, så kan du vælge at fortælle dem det. Så skal du f.eks. ikke gå og holde det hemmeligt, og bekymre dig om, om de finder ud af det eller ej. Det hænger også lidt sammen med dit næste spørgsmål om hvornår du skal fortælle dem det. For jeg tænker, at man skal fortælle det, når man er klar og har lyst til, at ens forældre skal vide det.
Hvad skal jeg gøre under sex?
Sex er mange ting, og præcis hvad man skal gøre, det afhænger rigtig meget af, hvad man selv er tryg ved og har lyst til, og hvad ens partner har lyst til og er tryg ved. For det vigtigste er, at det er en god oplevelse for begge, og at man ikke overskrider hinandens grænser. Derfor tænker jeg også, at det bedste man kan gøre, det er at føle sin mavefornemmelse og gøre det, som føles naturligt og rart, men så huske at tjekke med den anden, om det, man gør, er okay. Når det så er sagt, så tænker jeg også, at det er rigtig vigtigt at sige, at sex sjældent er helt som det er f.eks. i film eller andre steder, du måske har set det. Sex er ikke altid elegant og sådan. Nogle gange er det lidt akavet. Måske man slår hovederne sammen eller lignende. Det sker bare, og det er ikke, fordi man har gjort noget forkert.
Hvad skal jeg inden og efter sex?
Igen er det meget forskelligt. Men hvis det er første gang, så vil mit råd være, at man inden sex taler om, at det er første gang, og at man måske har brug for at tage tingene stille og roligt, eller hvis der er nogle ting, som man ikke vil eller lignende. Efter sex så er det også meget forskelligt. Nogle ligger sikkert og snakker, andre falder måske i søvn, nogle tager et bad, hvis man f.eks. har svedt eller lignende. For kvinder kan det dog være en god ting lige at smutte på toilettet og tisse efter sex. Det er fordi, når man har sex, så kan man nogle gange være uheldig, at der er kommet lidt bakterier op i urinrøret, så man kan være uheldig og få en blærebetændelse. Det er ikke farligt og kan behandles, men det gør rigtig ondt, så det vil man helst undgå. Så hvis man lige smutter ud og tisser, så mindsker man risikoen, fordi man så kan skylle de værste bakterier ud.
Hvad hvis det ikke er sikker sex/hvad sker der, hvis man ikke bruger kondom?
Med sikker sex mener man sex, hvor man er beskyttet mod graviditet og kønssygdomme. Det er rigtig vigtigt at beskytte sig selv. Nogle tager f.eks. p-piller eller minipiller, som beskytter mod graviditet, men man skal stadig huske at beskytte sig mod kønssygdomme, hvis man ikke kan vide sig helt sikker på, om den anden har en kønssygdom eller ej. Kondom og femidom er de eneste muligheder, man har for at beskytte sig mod kønssygdomme og graviditet på samme tid, og de fleste vil nok synes, at kondom er det, som er lettest at bruge. Hvis man ikke beskytter sig, så er det vigtigt, at man regelmæssigt bliver tjekket for kønssygdomme og graviditet, og det kan f.eks. blive svært, hvis man ikke vil have, at ens forældre ved det. Samtidig er der stadig en risiko forbundet med at få en kønssygdom, selvom man opdager det tidligt, og hvis man bliver gravid, vil man enten få barnet eller skulle få en abort, hvilket for nogle kan være en rigtig svær oplevelse. Så derfor er mit absolut vigtigste råd til dig, at hvis du begynder at have sex, så skal du sikre dig og helst med kondom.
Glow-up efter sex?
Jeg tror, at glow-up efter sex mest er en myte. Måske andre lægger mærke til, hvis man er glad eller i godt humør eller lignende, men det kan der jo også være 100 andre grunde ting, at man er. Det er slet ikke sikkert, at det har noget at gøre med, om man har haft sex eller ej. Måske nogle er ekstra glad efter sex, fordi de samtidig er forelsket eller lignende? Derfor tror jeg ikke, at der er nogen, som sådan kan se på andre, om de har haft sex. Måske folk kan regne det ud, hvis man f.eks. snakker om noget, og man rødmer eller lignende. Men idéen om, at man sådan stråler lidt ekstra efter sex, det tror jeg mest er noget, man ser på film eller i TV-serier.
Hvilket hul?
Som kvinde har du tre huller ved dine kønsorganer. Dit urinrør, skeden og din endetarm. Fra dit urinrør tisser du, og fra endetarmen kommer der afføring. Din menstruation kommer fra skeden, og det er også dette hul, som man "anvender" ved penetrationssex eller onani, og altså hvis man gerne vil have noget op. Hvis du er i tvivl om, hvad der er hvad, så kan du evt. læse mere her
Hvad kan jeg onanere med?
Det er lidt forskelligt, hvad man vælger at bruge til at onanere med. I bund og grund kan bruge meget forskelligt, så længe det ikke er noget, som er skarpt, eller noget man kan ridse sig på eller som kan gå i stykker f.eks. en flaske af glas. Nogle bruger f.eks. en agurk eller en banan. Hvis man bruger noget, som ikke er lavet til at stikke op i skeden som f.eks. en dildo, så er det vigtigt, at man putter et kondom over, så man ikke får nogle bakterier med op. Du kan læse lidt mere om onani lige her
Hvad hvis jeg ikke føler mig klar til sex?
Hvis man ikke føler sig klar til at have sex, så skal man ikke have sex. Sex er dejligt, hvis man har lyst til at have sex, men ellers kan det være rigtig ubehageligt og utrygt, hvis man ikke selv er klar. Så derfor er det vigtigt at huske på, at du ikke skylder nogen at have sex med dem. Man skal kun gøre det, hvis man også selv har lyst, og man har altid ret til at sige nej, eller til at ombestemme sig, hvis man troede, at man var klar, men så ikke var det alligevel. Og det helt okay, hvis du ikke er klar. Det er meget forskelligt, hvornår man er det. Samtidig er der mange andre dejligt ting, man kan gøre med en, man godt kan lide, uden at man behøver have sex. F.eks. kysse eller kramme. Det kan også være, at man føler sig klar til noget sex, men ikke andet sex. Måske man f.eks. føler sig klar til at prøve oralsex eller at røre ved hinanden, men man ikke er klar til penetrationssex, som f.eks. er penis-i-skeden sex. Det vigtigste råd, som jeg kan give dig, når det kommer til sex, det er at tage tingene i dit eget tempo. Sex er ikke noget, som man skal have, selvom alle andre har det, for så er det slet ikke rart, og det er hele pointen. Så tag dig god tid og mærk efter, og gør det, når det føles rigtigt.
Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål, Maria. Ellers er du velkommen til at kigge forbi igen!
De bedste hilsner
Dagmar