Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hjørnetand i overkæben
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa. Jeg har været nervøs over, at jeg har en hjørnetand i overkæben som ikke vil ned lige. Jeg har fået af vide at min tandlæge at de vil give den en chance til, ellers bliver de nød til at lave en lille operation. Med det så vil jeg vide, hvordan den slags operation forgår og hvad hedder sådan en slags operation, hvor tanden bliver hjælpet ned.

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om dine problemer med din hjørnetand.
Det er svært at vide helt sikkert, hvad der skal ske med lige netop din hjørnetand - det kommer jo for eksempel an på, hvordan den ligger i kæben. Og da jeg ikke har set på dig eller dine røntgenbilleder kan jeg ikke vide det helt nøjagtigt. Men jeg kan fortælle dig om nogle forskellige muligheder. Og så må du spørge din bøjletandlæge, når det nærmer sig, hvad du skal have gjort.
Hvis de har sagt til dig at de vi give den en chance til er det jo nok fordi de tænker, at den måske kommer af sig selv. I så fald er der jo ikke noget problem.
HVis den så ikke kommer, så er det, det kan blive nødvendigt md en operation. Hvis tanden ligger fint (men bare ikke kan finde ud af at komme frem) kan man prøve at lave et lille hul i tandkødet, så den lige får toppen ud i det fri. Så vil den som regel komme af sig selv. Det er en meget lille operation, hvor du bliver lokalbedøvet - hos mig foregår det sådan, at jeg lægger noget salve (tryllecreme) på tandkødet der hvor jeg skal bedøve. Det ligger der ligt og laver en lille smule bedøvelse af tandkødet. Og så får du eet eller to små prik med lokalbedøvelse. Det lægger man lige omkring tanden (i tandkødet). Så venter man lidt og tester ved at røre ved tandkødet, om det er bedøvet. Hvis det er, så laver man hullet med en lille kniv.
Nogen gange ligger der knogle over tanden - i så fal kan det være nødvendigt også at fjerne lidt knogle. Det gør man som regel med en boremaskine og det mærkes ligesom når man borer i en tand. Hvis lokalbedøvelsen virker godt, kan du ikke mærke noget, der gør ondt. Men godt at det "bumler" inde i munden og måske at det er koldt. Som regel vil man så lave hullet i tandkødet lidt større. Ig i begge tilfælde kan det godt være, at tanden kan nå at komme af sig selv.
Hvis tanden ligger rigtig dumt (helt på tværs eller meget skævt) og ikke kan komme frem af sig selv, er det mere bøvlet. For det første skal der så togskinner på alle tænderne i overkæben. Togskinnen skal på for at alle tænderne i overkæben kan støtte hinanden. Togskinnen skal sidde så længe, at der er kommet en god stiv ståltråd på, så det tager ofte omkring et halvt år før man er klar til at gå videre. Næste skridt er operationen, som er en lidt større operation. Bedøvelsen foregår på samme måde. Men der skal laves et større hul i kæben for at man kan komme op til tanden. Som regel laver man en ridse i tandkødet, skubber tandkødet til side og fjerner knogle ind til tanden med en boremaskine. Til sidst limer man en lille kæde fast til tanden og lukker tandkødet sammen igen ved at sy nogle sting i. Hvis du er godt bedøvet, mærker du ikke noget, der gør ondt. Når der er gået en uges tid fjerner man stingene og sætter noget på, der kan trække i kæden. Det kan være en elastik eller en lille ståltråd der hænger fast på togskinnen.
Som du kan se er det ret forskelligt, hvad der kan være nødvendigt. Men i alle tilfælde er det fornuftigt af dig at spørge din tandlæge på forhånd. Det er også helt OK at fortælle, at du for eksempel er nervøs eller bange. Det er faktisk en godt ide at gøre det, for så kan tandlægen bedre hjælpe dig.
Det kan være din helt almindelige tandlæge, der laver operationen eller en specialist på en anden klinik, hvis din tand ligger svært. Det kan du også både spørge om og du kan også sige, hvis der er noget du foretrækker.
Jeg møder mange børn og unge, der synes, at det lyder farligt med sådan en "operation". Langt de fleste af dem, jeg snakker med, siger at det ikke er nær så slemt, som de forestillede sig. Så måske er det heller ikke så farligt for dig.
Held og lykke med det hele
Niels Hansen, tandlæge