Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Min visdomstand skal fjernes
brevkassespørgsmål af
Alberte
20 år
Hej Niels Jeg skal have fjernet en visdomstand i højre side i underkæben på mandag og jeg er simpelthen bare så nervøs. Grunden til jeg skal have den fjernet at at jeg ikke kan gøre den ordentlig ren, altså det er ligesom en lille lomme hvor der samler sig madrester i. Og jeg havde den mest voldsomme tandpine i går fordi der var betændelse i tandkødet. Grunden til at jeg er nervøs er fordi at jeg er bange for at man kan mærke det, altså at bedøvelsen ikke virker ordentligt. Og så har jeg hørt/læst på nettet at man kan få føleforstyrrelser i munden. Altså nogen der ikke kan mærke deres læbe og kind og generelt nogen der har mange smerter efter de fik tanden fjernet. Men hvor stor en chance er der for at man får føleforstyrrelser i munden? Og hvor lang tid går der før ens smerter er væk efter operationen? Altså er der stor chance for at det lige er mig der får føleforstyrrelser? Er er det noget mam skal have hele sit liv hvis man får det. Har hørt det hvis de rammer en nerve. Ej er altså virkelig nervøs... er helt ude af den. Er så bange for det går “galt” hvis man kan sige det sådan. Hvad jeg kan huske de sagde så var det at den lå og skubbede på tænderne foran og så at der var den der lomme foran.som om den ikke kan komme helt op. Men altså har jeg nogen grund til at være nervøs? Vh Alberte

Svar:
Hej Alberte
Tak for dine spørgsmål om visdomstandsfjernelse. Jeg kan godt forstå både dine bekymringer og at du spekulerer over, om det lige skal ramme dig.
Allerførst vil jeg sige til dig, at de allerfleste visdomstandsfjernelser går nemt og stort set smertefrit både under operationen og bagefter. Og at hvis din tandlæge ikke på forhånd har informeret dig om, at der er ekstra stor risiko for lige netop din tand, så er der en god grund til at tro på, at det kommer til at gå fint.
Hvis du har ondt i din tand / i tandkødet her nogle dage før din operation, bør du kontakte din tandlæge. Hvis du for eksempel er hævet i munden kan det være fornuftigt at give dig penicillin og udsætte operationen til hævelsen er gået væk og smerterne har lagt sig. Det kan også være en mulighed, at tandlægen giver dig en lille sprøjte til at skylle ind under tandkødet med for at få betændelsen til at lægge sig.
Man kan nogen gange godt få irritationen og smerterne til at lægge sig bare ved at skylle ind under tandkødet eller ved at give penicillin. Men nogle mennesker oplever, at de 3-4 gange årligt bliver ved med at få ondt og blive hævede inde i munden og derfor anbefaler de fleste tandlæger deres patienter at få fjernet tanden, hvis de kan se, at den ikke kan komme normalt frem i munden og hvis den bliver ved med at give problemer.
Men det er jo din tand, så der er faktisk dig, der suverænt kan bestemme, om du vil have den fjernet - husk det.
Det har ingen betydning for operationen hvis dit tandkød er en smule irriteret. Men det kan være sværere at få lokalbedøvelsen til at virke og du risikerer flere smerter og langsommere heling bagefter, hvis dit tandkød og din kæbe har haft det meget dårligt i længere tid - så jeg tænker, at det helst ikke skal have gjort ret ondt i dagene inden du skal have den fjernet.
Med hensyn til om bedøvelsen kommer til at virke godt nok, så er mit råd til dig at sørge for at få sovet godt natten før, så du er udhvilet. Og at tage en hovedpinepille 1 time før operationen, det kan gøre det lidt lettere at få bedøvelsen til at virke godt. Tag eventuel musik, du kan lide, med i din telefon og tag hovedtelefoner på - det kan dæmpe lydene.
Det er vigtigt for tandlægen at få at vide, at du er frygtelig nervøs. Så sig det og fortæl at du har brug for at kunne tro på, at han/hun stopper, hvis det gør ondt på dig. Bed også tandlægen om hele tiden at fortælle dig, hvad han/hun gør, så du ikke bliver overrasket hver gang der kommer høje lyde eller at det kommer til at smage af noget i munden. Og aftal et stopsignal - for eksempel hvis du løfter hånden. Test tandlægen, så du finder ud af om han/hun holder sin aftale med dig.
Bed tandlægen give sig god tid til at lægge bedøvelsen og vente nogle minutter før han/hun går igang. Og at checke ved at trykke/nappe dig i tandkødet, så du kan mærke, om bedøvelsen virker. Når tandlægen går i gang, så fortæl, hvis det gør ondt. Du skal være forberedt på, at du kommer til at mærke noget. Men hvis din bedøvelse virker godt, så kan du ikke mærke smerte. Du kan mærke tryk, hvis der skal bores, når der skylles (med saltvand) og når tandlægen rokker med din tand. Hvis du ikke føler dig godt nok bedøvet, så ræk hånden op og bed om mere bedøvelse.
Det er nogen gange svært at få bedøvelsen til at virke perfekt. Så skal der lægges bedøvelse af flere omgange. Det er helt normalt. Det er kun dig, der kan mærke hvordan det er. Og derfor er det også dig, der bestemmer, om du kan klare det, der foregår. Og det er dig der har ret til at sige, at tandlægen skal stoppe. Hvis man ikke kan bedøve godt nok, kanman altid udsætte operationen.
Det typiske er, at du efter operationen er bedøvet 3-4 timer. I den tid kan du ikke mærke, om noget gør ondt. Sørg for at have hovedpinepiller derhjemme, til hvis du får ondt. Tandlægen bør rådgive dig om, hvad du skal gøre. Det fornuftige er at sørge for, at det ikke kommer til at gøre ondt bagefter, for såret heler bedre, hvis det ikke gør ondt. Hvis det er en større operation vil din tandlæge sandsynligvis foreslå dig at tage for eksempel 2 Ipren 2 timer efter operationen, så pillerne virker før bedøvelsen går væk. Og tage 2 piller mere efter 3-4 timer. Og 2 igen før du skal sove. Og så vurdere næste dag, når du vågner, om du stadig har brug for at spise hovedpinepiller. Spørg tandlægen!
Det kan være vigtigt at presse med en vatrulle (ved at bide på den), så såret presses sammen - i op til en time bagefter. Pas på hvad du putter i munden: helst ikke varm mad resten af dagen - det er bedre med kolde ting, du sikke skal tygge på. Og lad være med at skylle munden hele tiden - det får såret til at gå i opløsning. Din tandlæge bør rådgive dig om disse ting.
Du skal forvente at du bliver hævet inde i munden og måske også så meget, så det er synligt udenpå (din kind). Hævelsen kan vare nogle dage. Igen afhængigt af operationens størrelse. Hvis du bliver meget hævet kan du blive gul og grøn på kinden og få et blåt mærke, der altsammen går væk igen. Og du skal forvente at det er svært at gabe helt op i nogle dage.
Med hensyn til de alvorligere bivirkninger som føleforstyrrelser, så er de sjældne. Jeg kender ikke til hvor stor risikoen er statistisk. Det afhænger af hvordan din tand ligger i kæben, hvor godt du heler, hvor dygtig din tandlæge er og hvordan din krop er "skruet sammen". Det ved alle kirurger, så normalt forbereder de sig grundigt ved for eksempel at se på røntgenbilleder af din tand. De fleste kirurger lever jo af at operere, så de fjerner for eksempel visdomstænder hver eneste dag og derfor bliver de også gode til at vurdere, om noget bliver svært eller kompliceret. Spørg din tandlæge ligeud om disse ting.
Men ja, det kan være for livet, hvis man er uheldig og får skadet en nerve. Men det sker altså meget sjældent.
Jeg ved ikke, om mine svar hjælper dig. Du har jo ret i, at der alle mulige slags risici ved en visdomstandsoperation. Jeg tænker dog, at du dels skal tænke på, at du allerede har et problem med din tand og dit tandkød, der ikke kan gå væk af sig selv. Så du er nødt til at få gjort noget.
Og måske kan det hjælpe at sige een gang til, som jeg startede med: langt de fleste visdomstandsoperationer går nemt og hurtigt og uden smerter eller komplikationer.
Så held og lykke med det hele.
Niels, tandlæge.