Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
12-års tænder
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Jeg har spørgsmål vedr. 12-års tænder. Er det normalt, at man får smerter når ens 12-års tænder vokser ud? Fordi jeg har rigtig ondt i underkæben i venstre side der, hvor min 12-års tand er igang med at vokse :/

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål om 12 års tænder. Og mit svar er, at ja, det er helt almindeligt, at det gør ondt at få nye tænder - og 12 års tanden er jo en ret stor kindtand, så tandkødet bliver ofte meget irriteret, når den skal ud igennem det. Men jeg kunne også svare dig sådan, at det er helt almindeligt, at det ikke gør ondt. Der er ingen regel om det at få nye tænder og det er helt forskelligt fra person til person, hvordan det føles.
Det normale er, at hvis det gør ondt, så gør det kun ondt i en kort periode - nogle dage eller måske en uge. Og så holder det normalt op igen.
Børst forsigtigt, men omhyggeligt på tand og tandkød - også selv om det gør ondt og selv om det bløder. Og hvis det bliver ved med at genere dig, så gå til tandlæge og få dem til at se på det. Det er de vant til.
Held og lykke med dine nye tænder
Niels Hansen, tandlæge