Hjælp, jeg tror min far er utro.......
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej.. Jeg er en fortvivlet dreng på 16 år, som har brug for hjælp og råd. For en uges tid siden fandt jeg ud af at min far kigger efter escortpiger på nettet. (Til dem der ikke ved hvad en escortpige er, så er det en prostitueret) Jeg opdagede også at han ikke kun kigger på dem, men også skriver til dem, fx. "Hej jeg er X år gammel, vil du mødes" og "Hej jeg er alene hjemme imorgen vil du mødes". Jeg ved ikke hvor længe det har stået på, og jeg ved heller ikke om der er sket noget, så jeg tænker om det overhovedet er det værd at fortælle min mor om det, for det eneste der vil komme ud af det vil være en skilmisse . Tankerne køre rundt i mit hovede, og jeg ved virkelig ikke hvad der er den rigtige beslutning

Svar:
Hej med dig,
Øv for en situation du er havnet i. Jeg kan godt forstå du er fortvivlet, og er i tvivl om hvad du skal gøre.
Jeg kan godt forstå du tænker, at din mor skal have det at vide. Det er jeg enig med dig i, at hun skal. Men jeg synes ikke det er dig, der skal fortælle hende det. Det synes jeg slet ikke er dit ansvar. Det er derimod din fars ansvar.
Derfor tænker jeg, at det bedste du kan gøre er at starte med at tale med din far. Fortæl ham hvad du har set og hvad du tænker om det, og fortæl ham, at du synes han bør sige det til din mor. Hvis han ikke vil det og/eller hvis han forsøger at få dig til at hjælpe ham med at holde det hemmeligt, bliver du nok nødt til at sætte hårdt mod hårdt og sige, at hvis han ikke selv fortæller det, så kommer du til at gøre det. For du skal på ingen måde vikles mere ind i det her end du allerede er. Det kan nok være en god idé at tage screenshots af det du har set, så du har "beviser", når du konfronterer ham. Ellers bliver det meget nemt for ham at slette alt og at benægte, at det er sket.
Jeg kan godt forstå du bekymrer dig om, hvorvidt det her kan ende i en skilsmisse. Det er en meget naturlig bekymring at få. Hvis det ender der skal du vide, at det ikke er din skyld. Du har ikke gjort noget forkert. Det er dine forældre, der ikke har været gode nok til at høre og se hinanden.
Det at din far kigger på og også kontakter escortpiger er nemlig højst sandsynligt et udtryk for, at dine forældres forhold ikke er helt så godt som det kunne være, og at de er dårlige til at få talt om det. Så hvis din far rent faktisk owner up til det han har gjort kan det vise sig at være en blessing in disguise. Det kan nemlig være det "jordskælv" der skal til, for at dine forældre kan finde hinanden igen, og kan begynde at snakke ordentligt sammen igen. Den snak kan ende med at de finder tættere sammen igen, men den kan også ende med at de finder ud af, at de ikke længere skal være sammen. Hvis det er det sidste, så ville det være sket før eller siden uanset hvad. For ingen kan holde til at leve i et ulykkeligt forhold for evigt. Og selvom det er en vildt skræmmende tanke, at ens forældre kan blive skilt, og man ikke længere skal bo sammen som en hel familie, så er det langt bedre at have to forældre, der er lykkelige hver for sig, end to forældre, der er ulykkelige sammen.
Til sidst vil jeg gerne understrege igen, at det på ingen måde er fair, at du er havnet i den her situation, og at det er ikke dit job at rydde op efter din far. Derfor synes jeg helt afgjort, at du skal gå til ham først og bede ham om selv at rede trådene ud. Og du skal under ingen omstændigheder gå med til at hjælpe ham med at holde det hemmeligt eller på anden måde dække over ham.
Rigtig meget held og lykke! Jeg ønsker dig alt det bedste!
Mange hilsner,
Siv