Hjertesvig?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er 15, og oplever konstant hjertebanken, altså jeg har de fleste af symptomerne/tegn. Jeg ved at jeg ihverfald har: oplevet svimmelhed, vejrtræningsproblemer, hurtigt forpustet, ond i maven. Alt det her er næsten sket på en gang. Nu ved jeg i sikkert vil sige, at jeg burde tjekkes osv...men ville også høre noget andet fra jer.

Svar:
Hej Anonym
Hjertebanken behøver ikke, i sig selv være farligt, men det er klart at man skal tage de signaler, som kroppen sender alvorligt. Når du samtidig oplever svimmelhed og vejrtrækningsproblemer er der slet ingen tvivl om at du skal kontakte din læge og få tjekket hvad det er der gør at du oplever de her symptomer.
Du skriver at du vidste du godt, at vi ville skrive, men at du gerne ville have noget mere. Her bliver jeg nødt til at sige, at jeg er meget usikker på hvad det er du tænker på. Spørgsmålet hedder hjertesvig? og du beskriver en række symptomer. Jeg tolker det som om du spørger ind til om du kan have hjertesvigt. Det kan jeg ikke bedømme, og selv om jeg tænker der er en meget lille sandsynlighed for at du har hjertesvigt, så er det noge alvorlige symptomer du oplever, og derfor er det heller ingen tvivl om at du skal søge læge, og få det undersøgt med det samme. Det andet du gerne vil høre fra os, ved jeg ganske enkelt ikke hvad er?
Så jeg tænker du skal se at få det her tjekket, og så er du velkommen til at skrive igen, og sætte lidt flere ord på hvad dete er for noget andet du gerne vil høre fra os.
Venligst, Elisa