Bider mig selv i læben?

brevkassespørgsmål

Bider mig selv i læben?

brevkassespørgsmål af
Oliver
17 år

Hej, Jeg er lidt nysgerrig fordi jeg har noget med og bide mig i den nederste læbe, og jeg har sår i hele nederste læbe? hvornår kan jeg ikke stoppe? det klør på en måde, og det stopper ikke, hvad kan jeg gøre? bløder tit.

Svar:

Kære dig.

Det  lyder næsten som om det er blevet en vane for dig og så klør det, fordi et sår i heling klør. Da såret ikke får ro til at hele, fordi du bider i det (måske dels fordi det er en vane og dels fordi det klør?), så er det en ond spiral du er kommet ind i.

Det er sådan, at der godt kan komme bakterie- eller svampenfektion i et sår og dermed gør det endnu sværere for såret at hele. Det er svært for mig at vurdere, da jeg ikke kan se såret. Jeg må næsten anbefale, at du går til din egen læge og får det tilset. Hvis der er tegn til betændelse med bakterier eller svampe, så kan man få noget creme at smøre på. Det kan hjælpe på kløen at få såret til at hele ordentligt op og dermed kommer du måske også til at bide mindre i det (da det så ikke klør).

Hvis det, at det at bide sig i læben er blevet en dårlig vane, så kunne du forsøge at lægge mærke til, om det er i nogle bestemte situationer du gør det. Så bliver det måske nemmere at "modstå" at bide sig i læben, når du har øget fokus på det i situationen og så på denne vis kan bryde vanen. Evt. prøve med tyggegummi, så du "afleder dig selv" fra at bide i læben.

Mvh.

Najas billede
Maja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål