Hjælp, jeg er bange

brevkassespørgsmål

Hjælp, jeg er bange

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 2 år 2 måneder siden

Jeg har to sorte pletter på tungen, jeg tør hverken gå til lægen eller sige det til mine forældre, flere af mine veninder siger at jeg kan risikere at tungen skal fjernes. Hvor stor er sandsynligheden for det? Hvilke konsekvenser vil det få hvis den fjernes, vil jeg overhovedet være i stand til at tale? Hvad skal jeg gøre? Jeg er meget, meget bange.

Svar:

Kære dig,

Tak for din mail. Jeg kan godt forstå, at du bliver meget bange, når dine veninder siger at du måske skal have fjernet tungen. Du kan være helt rolig, tungen skal ikke fjernes!

Sorte pletter på tungen, skyldes oftest en ændring af sammensætningen af bakterier i munden. Det er helt ufarligt, og vil med tiden forsvinde igen. Hvis pletterne stadig er der, synes jeg at du skal tage forbi din tandlæge, som kan hjælpe dig med gode råd til at få en sund mund igen.

Pøj pøj.

Mvh

Trine, læge

TrineGs billede
Trine fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål