Hjælp
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej jeg skriver fordi jeg er ked af det.
Efter sommerferien skal jeg starte på en uddannelse som koster mange penge, og jeg har allerede betalt og kan ikke få pengene tilbage. Nu er der så sket det at jeg har fortrudt, jeg har ikke lyst til at starte på uddannelsen alligevel, når jeg tænker på det får jeg ondt i maven og får lyst til at græde, det er rigtig ubehageligt at tænke på, jeg får ikke en glædelses følelse af at tænke på det, det for mig til at fortryde mit valg. Jeg kan eller ikke lide at sige det til min mor, jeg er sikker på at ligemeget havd jeg beslutter så vil hun støtte mig, men jeg tør alligevel ikke at sige det til hende.
Jeg er så ked af det at jeg tror jeg har haft en angstanfald over det, og det gør mig endnu mere utryk. Jeg føler ikke at jeg kan stole på mig selv. Hjælp mig. Håber du forstår min forklaring.

Svar:
Hej med dig,
Hvor er det godt, at du skriver her i brevkassen for at få noget hjælp, for det er bestemt ikke rart at være så ked af det og have det sådan, som du beskriver. Det er en svær situation, du står i, og jeg kan godt forstå, at det fylder rigtig meget for dig. Når jeg læser dit brev, er der flere ting at tage fat i.
1. Finde glæden igen
Du skriver, at du har fortrudt dit valg af uddannelse, og at du får helt ondt i maven af at tænke på at starte. Du skriver ikke noget om, hvad der gør, at du har fortrudt, så først og fremmest tænker jeg, at det er en idé at bruge lidt tid på at finde ud af, hvad der gør, at du har det sådan nu. Det kan være super skræmmende at skulle starte på noget nyt og at tage et valg, som har stor betydning for ens fremtid. Jeg tænker, om det kan have noget med det at gøre også. Hvis der stadig er den mindste smule tvivl om, om det er den rette uddannelse for dig, vil jeg råde dig til at prøve at tænke på nogle af de ting som gjorde, at du valgte uddannelsen til at starte med. Måske kan det få en gnist og motivation frem i dig igen, så du lige så stille kan begynde at glæde dig. Inden man starter på en uddannelse, kan man gøre sig mange forestillinger om, hvordan uddannelsen er, og hvordan det vil være at gå der. Det kan være en god idé at tage kontakt til nogen, som allerede går på uddannelsen eller måske nogen, som er færdige for at høre mere om det. Det kan være, at de har noget vildt spændende at fortælle, som du slet ikke vidste i forvejen og som overrasker dig positivt. Nogle uddannelser har også åbent hus, hvor man kan komme på besøg.
2. Vælge noget andet
Det er selvfølgelig helt op til dig at mærke efter, om du er afklaret omkring ikke at starte. Hvis du bare slet ikke har lyst, som det lyder til på dit brev, så skal du selvfølgelig ikke starte. Selvom det er ærgerligt med pengene, er det trods alt vigtigere, at du har det godt, og at du laver noget, som du er glad for og kan se en fremtid i. Det vil være rigtig hårdt at gå i gang med en uddannelse, hvor du ikke trives og ved, at du ikke kommer til det. For ikke at stå i samme situation med en anden uddannelse, eller hvis du er usikker på, hvad du gerne vil i stedet for, vil jeg råde dig til at snakke med en studievejleder. Det er helt gratis, og de har en stor viden om alle uddannelser og er gode til at hjælpe én med at spore sig ind på, hvad det er du drømmer om. Du kan finde din lokale vejleder lige her.
3. Dele dine følelser
Du skriver, at du ikke kan lide at sige det til din mor. Det kan være rigtig svært at åbne op, være sårbar og få snakket om det, der gør ondt eller er svært. Alligevel er det super vigtigt for at få det bedre, og det kan være en stor lettelse. Jeg bider mærke i, at du skriver, at din mor helt sikkert vil støtte dig uanset, hvad du beslutter dig for, og det tænker jeg må være en stor tryghed og et godt udgangspunkt for en snak om, hvordan du har det. Det er en god idé at vælge en rolig stund, hvor der er tid til at få snakket, og så starte stille og roligt ud med at sige, at du gerne vil snakke med hende om noget, der er svært. Hvis du kan mærke, at det vil blive helt umuligt at få det sagt, kan du overveje at skrive det til hende i et brev eller vise hende dit spørgsmål her i brevkassen, hvor du rigtig fint har beskrevet, hvad det er du går og tænker på, og hvad det får dig til at føle. Du har sikkert undersøgt, om du kan få pengene tilbage, men måske kan din mor også hjælpe dig med at kigge på det endnu engang og evt. kontakte uddannelsen sammen med dig.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Du er også velkommen til at kigge forbi vores chat, hvor du kan snakke med en rådgiver om dine følelser, muligheder - f.eks. hvordan du kan få det sagt til din mor på en god måde. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlige hilsner
Jeanette