Rod i p-piller, gravid?!
brevkassespørgsmål af
Anita
19 år
Hej, Jeg har rodet rigtig rundt i mine p-piller og vil gerne hører jeres tanker. Har kontaktet sexlinen og en apoteker som ikke rigtig kunne give mig et svar... Jeg tog en hel pakke p-piller (21 dage) og vil derefter springe videre til næste pakke. Det skal dog lige siges at jeg også sprang forrige pause over. Da jeg vil forsætte til næste pakke, kom jeg i tanke om at den lå på min anden adresse. Jeg tog altså hjem efter skole og tog den første pille i den nye pakke, cirka 15 timer forsent. Jeg slog op på sexlinen at det var intet problem så længe der ikke var gået mere end 36 timer. Hvad der ikke umiddelbart stod, var at man derefter skulle forsætte til næste blister pakke... men jeg tog den 1. pille og samme dag den 2. pille ved 22 tiden som normalt. Jeg opdagede dog noget blod og troede derfor at jeg havde fået min menstruation. Derfor stoppede jeg med pakken og fik altså kun taget de 2 piller fra den nye pakke. Herefter vil jeg holde pause. Jeg valgte dog at holde pausen fra den sidste afsluttede pakke (altså ikke den nye) og startede derfor allerede igen 5 dage efter. 3 dage efter havde jeg ubeskyttet sex. Fordi jeg havde taget én pille forsent tidligere, aftalte vi at han ikke skulle komme i mig. Det var blot for at jeg ikke skulle være bekymret, da jeg jo troede at jeg håndteret den "glemte" pille rigtig. Men 3 dage senere finder jeg ud af at jeg SKULLE have været forsat til næste pakke... og blev/er jo meget nervøs. Cirka 60 timer efter samlejet tog jeg en fortrydelsespille, men er forsat meget nervøs. Omkring det tidspunkt jeg tog pillen, havde jeg nemlig tykt udflåd som vel tyder på ægløsning? Cirka 3 dage efter jeg tog pillen fik jeg helt mælkehvidt udflåd, hvilket jeg har læst er tegn på graviditet... det er ikke klumpet som ellers er tegn på svamp? ... så jeg er møg bange. Hvad tænker I? Hilsen en meget nervøs pige...

Svar:
Hej Anita
Det kan være svært at huske den der pille hver dag til nogenlunde samme tid. Heldigvis vil jeg mene, at risikoen for at du er blevet gravid er meget lille - læs med nedenfor. Det er lidt af et regnestykke, men hvis jeg forstår dig ret, så ser det sådan her ud:
21 dage med p-piller + 21 dage med p-piller + 1 dag med 2 p-piller (1 pille med 15 timer forsinket indtag og 1 pille til normal tid) + 5 dages pause uden p-piller + 2 dage med p-piller + 1 dag med p-pille og samleje + 2 dage med p-piller + 1 dag med p-pille og en fortrydelsespille, og så fortsat herfra 1 p-pille daglig.
Hvis mit regnestykke passer, så er risikoen for at du er gravid MEGET lille. Det med udflåd er rigtig nok kan variere afhængig af hvor i menstruationscyklus man er og også ændre sig hos gravide, men siden du har taget p-piller, så er dine ægløsninger og derfor også din menstruationscyklus sat på pause. Derimod ville du kunne få pletblødninger eller mellemblødninger fordi du ikke har taget p-pillerne og pausen helt regelmæssigt. Mit bedste råd er at du tager en graviditetstest 3-4 uger efter at du havde samleje – både for at være på den helt sikre side og for at du selv kan give slip for din uro. Og nu hvor indtag og pause med pillerne har været lidt uregelmæssigt så ville det også være en god idé at rigtig holde de 7 dages pause når du er færdig med de i alt 21 p-piller for denne omgang, og så starte på en frisk.
Held og lykke!
Mange hilsner
Rebecka