Hash...
brevkassespørgsmål af
Jonas
14 år
Hey!
Jeg blev for første gang tilbudt et hvæs af en joint for godt et halvt år siden, da jeg var 13. Jeg var meget skeptisk, fordi jeg vidste min mor bestemt ikke syntes det var smart, og jeg ville få en kæmpe skideballe og mindst 1 års stuearrest. Jeg troede det satte sig i tøjet, og at man kunne lugte det osv, så derfor overnattede jeg ved en af mine andre venner den aften. Jeg blev ikke "skæv", overhovedet, men fik også kun 2 hvæs af den.
Jeg ville prøve det igen, da jeg ikke mærkede det første gang. Så jeg gjorde det med en af mine ikke så tætte venner, som ikke kendte mine forældre osv. Han fortalte det ikke satte sig i tøjet, og jeg ikke skulle være nervøs, så jeg røg mig selv helt i "hegnet". Jeg kunne lide det, så meget at jeg gjorde det næste dag igen. Jeg begyndte med tiden (2-3 uger) at have næsten et dagligt indtag, og lånte penge af venner og bekendte osv til det. Efterhånden som jeg tænkte mig om, en dag jeg lige havde rullet en, spurgte jeg mig selv "Hvorfor?". Hvorfor gør jeg det? Så jeg solgte den jeg lige havde lavet til en jeg kendte.
Jeg sagde til mig selv, at jeg skulle stoppe. Det gik egentlig fint, og dog. Efter knap et halvt års misbrug, syntes jeg godt nok det er svært. Nu, 2 uger efter den sidste joint jeg har røget, syntes jeg det er somom mine øjne er "sløve" i det. Det er lidt slowmotion agtig, og føler ikke jeg kan fokusere på ting godt nok. Jeg laver ikke en skid til online undervisning osv heller. Er det normalt, at have en slags skævheds følelse efter man er stoppet?
Hilsen en urolig knejt på 14 år, der ikke håber han har taget permanent skade af det...

Svar:
Kære Jonas
Lad mig lægge ud med at sige, at du har truffet den helt rigtige beslutning om at stoppe. Et så stort forbrug af hash, godt kan have uheldige konsekvenser. Særligt når man er meget ung. Flere undersøgelser har vist at hash kan påvirke hjernen en del, når hjernen ikke er færdig udviklet, og det bliver den først når man er over 20 år.
Så jo før du ændrer dit forbrug eller stopper helt, jo bedre. Jeg tænker ikke nødvendigvis du har taget skade, men jeg kan godt forstå du bliver nervøs, når du oplever de her symptomer. Vi er desværre ikke eksperter på hash og de symptomer som et rygestop kan give, men på Netstof, sidder eksperter i hash, som jeg er sikker på, kan forklare det du oplever. Så frem for at give dig et halvgodt svar, vil jeg hellere henvise dig til Netstof. Der finder du både en brevkasse, hvor du kan spørge eksperterne. Der er også et forum, hvor du kan spørge andre unge, der er igang med et rygestop.  Det hele er selvfølgelig anonymt.
Jeg er ked af ikke at kunne give dig et direkte svar, men jeg håber du vil kigge forbi Netstof, så du kan få svar der.
Jeg kryðer fingre for at du holde fast i dit rygestop. Jeg er helt sikker på at det er det rigtige, og jeg er sikker på at du kan lykkes.
De bedste hilsner Lukas