Jeg har valget mellem to
brevkassespørgsmål af
Pigen i tvivl
16 år
Der er to drenge som jeg rigtig godt kan lide og jeg er så heldig at de kan lide mig. Men jeg står i en situation at ikke kan vælge mellem dem, de er meget forskellige. Den ene er sjov og nem at snakke med. Jeg bliver glad af at være sammen med ham for vi kan pjatte og han er altid munter. Men intimt går det ikke så godt. Jeg føler ikke han begærer mig vildt og at det nærmest for ham er noget der skal overstås. Han bliver hurtigt færdig og så sker der ikke ret meget mere selv om jeg ligger op til at jeg gerne vil mere. Den anden er mere alvorlig, faktisk sådan ret seriøs og introvert. Jeg er tryg ved ham men han siger ikke så meget og der er meget stilhed når vi er sammen. Men intimt er han meget opmærksom på mine behov. Han spørger hele tiden ind til om det er godt nok eller jeg vil have det på en anden måde. Han sørger altid for at gøre mig helt færdig til jeg ikke kan mere og det er jeg jo taknemlig for. Så der er jo plusser og minusser ved begge. Ved ikke hvem jeg skal vælge og hvad jeg blir gladest ved i det lange løb. Hvordan når jeg frem til en beslutning? Den ene, den anden, dem begge, ingen af dem?

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit spørgsmål – jeg kan sagtens forstå, at du er i tvivl! De lyder begge som nogle rigtig gode drenge, der på hver deres måde gør dig glad.
Som det første vil jeg påpege, at jeg virkelig synes, du er god til at se deres styrker. De ting, du nævner om dem, er vigtige i et forhold – f.eks. at du bliver glad af at være sammen med den ene, og at du føler dig tryg sammen med den anden. Det er noget, jeg tænker er super vigtigt i dine overvejelser.
Derfor kan jeg også godt forstå, at det er rigtig svært at skulle vælge mellem de to, da de begge besidder rigtig gode kvaliteter.
Det virker som om, du vægter sex meget højt, hvilket selvfølgelig er helt naturligt – måske især når man tænker på din alder. Tænker du på den lange bane, tror jeg dog ikke, du behøver at være så bekymret for deres evner i sengen endnu, da drenge på din alder for det meste ikke har så meget erfaring. De skal nok lære det med tiden, og hvis I ender med at være kærester i længere tid, kan du jo fortælle dem, hvordan du gerne vil have det – så skal det nok blive bedre.
Noget du kan prøve, for at komme nærmere en beslutning, er måske at give dem begge en pause. Skriv til dem, at du har brug for en tænkepause, og lad så være med at være sammen med nogen af dem i en uge eller to. Endnu bedre ville det være, hvis du også helt lader være med at skrive eller på andre måder kommunikere med dem. Når tiden er gået, kan du måske lidt lettere mærke, hvem af dem du savner mest – og så har du dit svar.
Husk, at du kun er 16 år, og at du ikke behøver at finde din eneste ene endnu – det har du resten af livet til! Derfor behøver du heller ikke at gå så meget op i, hvad der giver bedst mening på den lange bane, men mere i hvad der føles rigtigt for dig lige nu.
Du nævner det selv, så jeg vil også komme med et perspektiv, som måske er kontroversielt for nogle.  Du er ung og har hele livet til at finde den eneste ene, så måske skal du bare være nysgerrig, opleve og leve livet nu? Du kunne fortsætte med date dem begge, og se om du kommer tættere på et valg på den måde, eller måske ligefrem finder ud af, at du helst vil date dem begge på længere sigt.  Det er selvfølgelig MEGA vigtigt, at du er tro mod dig selv og ikke overskrider dine egne grænser, hvis du dater dem begge to. Det er lige så vigtigt at du behandler begge drenge ordentligt. Med det mener jeg, at det er mest fair at være helt åben og ærlig overfor dem begge, så de ved at du dater to på en gang. På den måde kan de, hver især, selv træffe en beslutning om hvorvidt de kan se sig selv fortsætte med dig, hvis du dater dem begge.
Mvh.
Chris – Cyberhus