Loven siger ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus. Jeg har en række sprøgsmål. Min kæreste har et problem, der er en i hendes klasse der bliver ved med at gå på hendes computer eller mobil. For det meste tager han bare "selfies" på mobilen, hvilket hun bare synes er enormt irreterende, da hun har bedt ham adskellige gange om at lade hendes ting være, men han bliver ved med at tage det.
Somme tider laver han også det der i dagligdagssprog kaldes "facerape", men ikke nok med det, har han også været inde på hendes messenger og uberretiget skrive til andre i hendes navn. Jeg finder det meget forkert, og jeg ved at hun bliver så sur og frustreret over hun ikke kan have sine ting i fred. Jeg har faktisk fundet flere lovovertrædelser i det han gør. Han bryder både brevhemmelighed paragraffet og injurieparagraffet.
Brevhemmelighed.
Grundloven:
§ 72
Undersøgelse af breve og andre papirer samt brud på post-, telegraf- og telefonhemmeligheden må, hvor ingen lov hjemler en særegen undtagelse, alene ske efter en retskendelse.
Persondataloven:
§ 6 stk.1 nr. 7
Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.
Straffeloven:
§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres “gemmer”.
Ærekrænkelser, som “facerape”.
§ 267.
Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Jeg ved ikke om jeg synes hun skal gå til skolebestyrelsen med det, for eftersom at han har 4-5 lovovertrædelser er det nok til en bortvisning eller ihvertfald ordentlig opsang af skolebestyrelsen.
Han gør dette hver dag, og han beder ham lade være hver dag, og han griner bare og synes det er sjovt. Han forstår ikke når der bliver sagt stop, så måske er den eneste løsning dette. Hvad synes I ?
Dertil har jeg endnu et spørgsmål.
Jeg har i en periode været overvåget af mine forældre, ved hjælp af en app de har, er det lovligt at de gør det uden samtykke?

Svar:
Hej med dig
Tak for dit indlæg.
Du har helt ret i de gældende bestemmelser og straffelovsparagrafferne.
Der er to veje at gå.
1) Bed din kæreste trække linjerne op. Hun skal sige til ham, at han overtræder loven (og moralske grænser), og at hun næste gang er nødt til at gå til skolen og evt politi, hvis det ikke stopper. Sørg også for at anmelde ham til Facebook eller det sociale medie, som anvendes.
2) sørg for at skærpe adgangen til computer, telefon, tablet mv. Der skal være stærke kodeord på det hele. Når man har meget personligt materiale på sin "dims" har man også et delansvar for at beskytte og afskærme dette materiale fra andre.
Til dit spørgsmål om forældreovervågning:
Ja, det er faktisk lovligt at forældre overvåger børnene. Men der ligger en stor moralsk diskussion i det. Rigtigt mange mener at det skaber mistillid at gøre det, hvis der ikke er konsensus om det. FN's Børnekonvention siger i øvrigt at alle børn har ret til privatliv. Overvågningsteknologi indeholder helt klart en risiko for misbrug. Har du mon fortalt dine forældre, at du er utilfreds med deres overvågning, og kan de forklare dig hvorfor, de overvåger dig?
Det er vigtigt at fortælle dem at de kan stole på dig, og at du føler dig krænket af det.
Mvh Jonas