Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hævet kæbe
brevkassespørgsmål af
Amalie
19 år
I tirsdags fik jeg tandkødsbetændelse meget voldsom i store dele af mit tandkød jeg har taget klorhexidin men har kommet til at tage det 3 gange dagligt og igår blev mine kæber hævet er det alvorligt?

Svar:
Hej Amalie
Tak for dit spørgsmål og ja, jeg tænker, at det er alvorligt, det du skriver om. Så mit råd til dig er at få booket en tid hos din tandlæge med det samme. Og med det samme mener jeg med det samme. Hvis din normale klinik er lukket, så gå til nødbehandling hos en privat tandlæge. Hvis du ringer og fortæller, at du har ondt og er hævet SKAL de tilbyde at se på dig med det samme.
Du skriver ikke så meget, så jeg på nogen måde kan få et indtryk af, hvor i munden, du fejler noget. Og der er mange forskellige muligheder.
Typisk for din aldersgruppe er tandkødsbetændelse omkring en frembrydende visdomstand. Den kan gå fra at være lidt irritation i tandkødet til en kraftig betændels på nogle få dage. Når du begynder at være tydeligt hævet (kinden) og eventuelt synligt når du ser på dit ansigt i et spejl, så haster det med at komme til tandlæge og - formentlig - komme i penicillinbehandling. Det kan meget hurtigt udvikle sig forkert - altså til en meget voldsom hævelse med svært ved at åbne munden og ondt i hele hovedet.
Chlorhexidinen kan IKKE forværre betændelsen, men den kommer ikke ned i tandkødet, hvor betændelsen sidder - der skal noget andet til.
Der er selvfælgelig også en mulighed for at det er noget helt andet du fejler - men det er ikke muligt for mig at gætte på, hvad det er. Og under alle omstændigheder er det, der haster mest, at få set på det. Så se og få bestilt en tid til tandlæge i dag.
Mvh Niels Hansen, tandlæge