Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Bekymrer mig om mine tænder konstant
brevkassespørgsmål af
Amanda
16 år
Jeg undskylder på forhånd for mit meget sære brev, men har virkelig brug for et råd. Jeg har simpelthen så meget angst ift mine tænder; jeg er bange for at de knækker, falder ud eller dør. Har endda mareridt om natten, hvor jeg drømmer, at mine tænder falder ud. Dette har stået på i et halvt år. Jeg har togskinner på, og for et halvt år siden fik jeg en flaske i hovedet til en gymnasiefest, hvorefter jeg fik meget ondt i mine fortænder. Derudover begyndte mine tænder i overmunden at blive lidt løse. Jeg talte med min bøjletandlæge om det, og hun henviste mig så til en traume undersøgelse. Efter undersøgelsen fik jeg at vide af tandlægerne, at de var usikre på om mine smerter og "rokketænder" skyldes slaget eller bøjlebehandlingen. Og så fik jeg at vide, at pt var ingen af tænderne døde, men at det kunne ske senere hen.... Lige siden da har jeg gået i den her bobbel af angst, og bekymrer mig 24/7 om mine tænder. Har virkelig brug for at blive beroliget :( Hilsen den urolige

Svar:
Hej Amanda
Jamen lad mig så starte med at forsøge at berolige dig: tænder er beregnet til at holde til meget: slag med flasker, bide i hårde ting, have bøjler på - og alle de kemikalier vi putter ind i munden. Hvis de ikke kunne holde, så ville vi alle gå rundt og mangle de fleste af vores tænder.
Det er helt korrekt, at når du får rettet tænder med bøjler, så går tænderne lidt mere løse, end de normalt er. Det er fordi din bøjle trækker i dem og det at de bliver en lille smule løse er for at de kan flytte sig. De vokser fast igen, når du får din bøjle af. Jeg ved iøvrigt ikke helt, hvad du mener med at tænder kan "dø" - jeg tænker at du tænker på nerven inde i tanden. Og det er rigtigt, at en tandnerve kan tage skade af et slag. Men igen - de fleste mennesker slår indimellem deres tænder - og alligevel går vi ikke alle sammen rundt med blå tænder fordi nerverne er døde.
Så i de allerfleste tilfælde klarer tænderne de udfordringer og belastninger, du byder dem.
Jeg tror, at vi som tandlæger nogen gange er tilbøjelige til at overdrive risikoen for at noget ubehageeligt kan ske mere end muligheden for at der ikke sker noget. Det er fordi vi er forpligtede til at informere om godt og skidt. Og iøvrigt så kunne jeg forestille mig, at du direkte har spurgt din tandlæge om der er risiko for noget - og så er svaret jeg altså et ja. Der er risiko. Den er bare ikke ret stor.
Det lyder jo klart, som om der på nuværende tidspunkt ikke er noget forkert ved dine fortænder. Så regn du med, at sådan bliver det ved med at være. Og lad være med at gå og mærk om dine tænder er løse. Det er faktisk en ekstra belastning for tænderne.
Held og lykke med at komme ud af dine bekymringer.
Niels Hansen, tandlæge