Hårtab

brevkassespørgsmål

Hårtab

brevkassespørgsmål af
Lasse
16 år
Oprettet 1 måned 2 dage siden

Hej brevkasse, siden jeg var 14 år har jeg begyndt at tabe håret. Jeg har virkelig høje tindinger den dag i dag og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Der er ingen andre på min alder som jeg føler har det samme problem. Og mit hår betyder meget for mig, jeg føler hele tiden alle kigger på det og det ser helt forkert ud. Jeg har prøvet noget medicin for det, men det hjalp ikke rigtig. Jeg er bange for at det bliver slemmere og at jeg mister håret helt før jeg er 20 år. Ved ikke hvad jeg skal gøre og min selvtillid er helt i bund pga mit hår. Ved ikke hvad skal jeg gøre

Svar: 

Hej Lasse

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan udmærket godt forstå din frustration.

Det, du beskriver, lyder meget som typisk mandlig skaldethed, såkaldt androgen alopeci. Der er ikke tale om en sygdom, men en type hårtab, hvor hårsækkene delvist påvirkes af mandligt kønshormon og efterhånden forsvinder. Typisk starter hårtabet i tindingerne, og der dannes et M-mønster. Mange mænd i Skandinavien er ramt, ca. 5% bliver ramt før 20-års alderen. Tilstanden er arvelig, så der er måske flere mænd i din familie, der har oplevet det samme? Der er to behandlingsmuligheder, som hos nogle kan bremse hårtabet. Den ene er i tabletform og den anden et middel til påsmøring i hårbunden. Det lyder til, at du allerede har prøvet den ene af behandlingsmulighederne. Tilstanden er fuldstændig ufarlig, men for mange er den jo psykisk belastende, hvorfor nogle vælger at få en tilpasset paryk eller hårtransplantation. Der findes desværre ingen behandling, der kan stoppe hårtabet, så det bedste man kan gøre, er at acceptere tilstanden, for at man netop ikke skal gå og føle sig på den måde, som du gør lige nu. Måske får du det bedre af at barbere alt håret af, det kan jo også se meget smart ud! Det er selvfølgelig svært, og jeg vil anbefale dig at få snakket med din familie og venner omkring det, hvis ikke du allerede har gjort det. Du kan også altid tage fat i din læge og få en snak.

Når det så er sagt, så findes der også andre årsager til hårtab. Det kan f.eks. være pga. en svampeinfektion, stress, medikamenter eller anden sygdom i kroppen. Så hvis du oplever møntstore skaldede pletter, forandringer i hårbunden, hårtab andre steder på kroppen eller får fast medicin, som kunne være årsag til øget hårtab, så må du endelig ikke tøve med at kontakte din læge for at få det vurderet.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Venlig hilsen Tatjana.

Tatjanas billede
Tatjana fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program