Hårdt liv
brevkassespørgsmål af
Bastian
13 år
Hej er en dreng på 13 snart 14 bor på et godt nok åbent opholdsted men er hele tiden trist deprimeret og alt sådan noget der siden vores tidligere chef stoppede har også stukket af et par gange men er kommet hjem igen med det samme når du er ude og køre er det ligesom når man køre med politiet man sidder bagved i modsatte side end føren samt der er børnelås på de har også snakkede om der skal gitter om bag i jeg siger bare hvis der gør det bor jeg ikke her mere alt det her er noget der er kommet efter et af cheferne stoppede men ligefrem gitter det syntes jeg er alt for overdrevet jeg føler mig anholdt nok når jeg skal vente på der kommer en og låser op Håber i svare og gerne så hurtigt som I kan

Svar:
Kære Bastian
Puha, det lyder til at det er rigtig svært at være dig, så jeg er glad for at du rækker ud og skriver ind til os.
Gad vide om der er nogen overhovedet rundt om dig, som ved at du går og har det sådan her? Ved din sagsbehandler det? Eller har du en anden voksen du er tryg ved, som kender til hvordan du går og har det?
At have det på den måde, er bare rigtig svært, og det er der ingen der skal gå rundt med alene. Heller ikke dig.
Jeg kan godt forstå dine tanker omkring det med gitter bag i bilerne. Det lyder voldsomt. Ved du hvad deres grund skulle være til at gøre det? I forhold til børnelås, er det meget normalt at have på, særligt hvis der også er yngre børn på det opholdssted du bor. Det er der faktisk også mange forældre der har når børnene bor hjemme.
Jeg vil jo rigtig gerne, hvis ikke der er nogen der kender til hvordan du går og har det, at der er nogen der får det at vide. Spørgsmålet er bare, om du føler du har nogen at tage fat i?
Ellers vil jeg anbefale dig at ringe til Børnetelefonens Bisiddere på telefon 35 55 55 59 de har åbent alle hverdage, altså mandag til fredag fra 9-16. De vil kunne møde dig et sted der er trygt for dig, også på din institution, og du har ret til at tale med en bisidder alene, og fortælle om hvordan du går og har det. Herefter vil bisidderen kunne hjælpe med at fortælle din socialrådgiver om det og holde et møde med kommunen, og hjælpe med at fortælle hvordan det er at være dig. Det er så vigtigt at du ikke får alene rundt med det.
Hilsen fra Rose