Hård knop på pungen

brevkassespørgsmål

Hård knop på pungen

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 2 år 5 måneder siden

Hej Jeg har en hård knop der er Ca 0,5 cm i bredde der sidder på pungen den er lidt hvid i det ligesom bumser jeg troede i starten at det var en bums som ville kunne presses efter et par dage ligesom andre knopper jeg har som dog er mindre men den kan ikke presses og er heller ikke forsvundet efter halvanden måned hvad kan det være og hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej du

Den slags knopper er sjældent velkommen, men i virkeligheden meget almindelige, i langt de fleste tilfælde.

Du skriver ikke om knoppen er øm, irriteret eller rødlig, men jeg vil komme med et par bud på hvad det kan være.

De fleste drenge kan have små talgknopper på pungen. De kan ligne små bumser, og nogle gange kan man trykke dem ud. Det er dig en ret dårlig idé at trykke i en talgknop. Først og fremmest fordi den har en funktion, som er at danne fedt, som skal beskytte huden.  Den er helt almindelig at have på kønsdelene (mange piger har dem også på kønslæberne) og hvis man trykker dem, kan man risikere at de bliver betændte. Det kunne være det du oplever?

Mit andet forslag er at det er en irriteret eller betændt hårsæk. Hårsækkene kan også ligne bumser, fordi huden er så tynd i det område. En almindelig hårsæk kan man ikke trykke noget ud af, men hvis man prøver kan den også blive pænt arrig, og blive til en hårdere kugle, fordi den bliver betændt eller irriteret. Det kan også ske hvis man barberer sig, eller hvis man går i stramt eller varmt tøj, der gør at huden ikke kan ånde.

Hvad gør du så ved det? I virkeligheden tænker jeg et smut til lægen vil være det bedste lige meget hvad. Hvis den ikke klør, gør ondt, er rød eller på anden måde irriteret, kan du vælge at give det mere tid, og de om den forsvinder af sig selv, men jeg tænker ikke det er den bedste løsning.

Hvis den er rød, øm, kløende eller på anden måde irriteret, så skal du gå til læge, så du sikrer dig at en eventuel betændelse ikke forværres.

Ring til din læge og forklar symptomerne. Måske behøver du slet ikke en undersøgelse? Et billede kan måske være nok, for din læge.

Jeg ved godt at undersøgelse af knop på pung, eller at sende billeder af din pung til lægen, nok ikke ligger på din top tre over juleaktiviteter. Omvendt så er den der knop nok heller ikke det bedste bekendtskab, så jeg ville vælge lægen.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål