Bange for at sige fra til min mor.
brevkassespørgsmål af
Lykke
20 år
Kære brevkasse jeg står i et dilemma hvor jeg synes at mine forælder bestemmer om hvornår jeg må være hjemme hos kæresten og det er både mig og ham irriteret over fordi vi er begge voksne og jeg har fået tilbuddet om at flytte hjem til ham hvad gør jeg og har de ret til at bestemme over mig siden jeg stadig bor hjemme.

Svar:
Hej Lykke.
Tak for dit dilemma.
Til at starte med vil jeg sige at jeg virkelig godt kan forstå din frustration - jeg tror at der er mange der har stået i den samme udfordring som dig og som har haft de samme overvejelser.
For at svare kort på dit spørgsmål, så nej. Når man fylder 18 bliver man myndig og må derfor selv bestemme hvad man laver, hvem man er sammen med og hvornår.
Det er dog dine forældres bolig, og da du er blevet myndig, har de ikke "pligt" til at lade dig blive boende, så det kunne jo ende i at de ikke vil have dig boende mere, hvis I ikke kan blive enige.
Det kan måske sammenlignes lidt med at bo til leje, hvor dine forældre er udlejerne - også selv hvis du ikke betaler noget for at bo hjemme. Her kan udlejer ikke bestemme hvad du laver eller hvem du er sammen med, men kan altså opsige dig hvis du ikke følger reglerne for boligen.
På samme måde kan du jo, som du selv er lidt inde på, overveje om du gerne vil flytte hjemmefra.
Men det behøver jo ikke at ende i at du skal flytte hjemmefra - forhåbentlig kan I løse det på en måde så I alle har det godt med at du bliver boende og at du selv kan få lov at bestemme hvornår du vil være sammen med din kæreste.
Nu ved jeg ikke noget om hvorfor dine forældre vil bestemme hvornår du må være hjemme ved din kæreste, men jeg vil prøve at komme med nogle perspektiver, som evt. kan hjælpe til at I kan få en god snak om det.
* Måske er dine forældre bekymrede for om du får passet dine andre forpligtelser, som f.eks. skole, sport, pligter, veninder el. lignende, hvis du meget ofte er sammen med din kæreste?
* Det kan være at dine forældre føler at du bruger for meget tid hjemme ved ham og måske savner at du er hjemme hos dem og laver noget sammen med dem.
* Hvordan får i kommunikeret når du tager hjem til din kæreste? Det kan være at dine forældre ikke føler at du altid overholder de aftaler I har lavet? F.eks. hvis de tror at du kommer hjem til aftensmad, men at du ender med at være sammen med ham?
* Måske er det svært for dem, at du går fra at være et barn til en voksen. De skal vænne sig til, at du er ved at blive en voksen og selvstændig person.
* Der er også den mulighed at dine forældre ikke er helt trygge ved at du er hjemme hos din kæreste? Jeg kender jo hverken dem, ham eller dig, men kunne det være at de ikke mener at han er god for dig og derfor prøver at begrænse jeres kontakt?
De her ting jeg har nævnt er nogle ting jeg tænker at du kan overveje, og så syntes jeg at du skulle tage en snak med dine forældre og høre dem om hvorfor de ikke vil lade dig se ham så meget. Forhåbentlig kan det give dig lidt forståelse for hvorfor de har den holdning.
Samtidigt er det også vigtigt at du får forklaret dine forældre at du er et voksent og selvstændigt menneske og at du selv kan træffe de beslutninger der er vigtige for dig. Bare husk at hold en god tone så I ikke ender i en endnu større konflikt.
Når I så har fortalt hinanden hvorfor I gør som I gør og hvad jeres behov er, kan I sammen snakke om hvad det næste skridt skal være:
Skal du blive boende og så har I nogle klare aftaler for hvem der bestemmer hvornår I skal være sammen og hvordan I kommunikerer om det?
Skal du flytte hjem til din kæreste?
En mellemvej kunne være at du flytter i din egen lejlighed - så kan du helt selv bestemme hvor meget du vil se din kæreste.
Jeg håber at mine svar kan hjælpe dig lidt og jeg håber at I får jer en god snak!
Mvh. Chris - Cyberhus