Gravid?

brevkassespørgsmål

Gravid?

brevkassespørgsmål af
Lina
17 år

Hej Cynerhus.. Jeg er en pige på 18, og jeg har en kæreste, som jeg ofte har sex med. Torsdag d. 12. maj glemte jeg for første gang min p-pille, og tog derfor 2 den næste dag, fredag. Min kæreste og jeg havde sex med kondom dagen efter om lørdagen og her i går, d. 19. maj. Jeg har taget min pille siden fredag d. 13., og vi havde så sex uden kondom, hvor han kom i mig, i dag, fredag d. 20. Jeg er i tvivl om, hvor sikker min pille er og hvor godt beskyttet jeg er. Hilsen den bange og forvirrede

Svar:

Hej Lina :-) Og tak for dit gode spørgsmål.

Det korte svar er, at hvis der er gået mere end 12 timer fra du burde have taget tabletten, eller har du glemt to eller flere piller, kan du ikke regne med fuld beskyttelse resten af perioden. Du bør derfor bruge en supplerende metode, fx kondom.
Jeg vil nok anbefale at du får lavet en graviditets undersøgelse for en god ordens skyld.

Mvh

Khaled, læge

Khaleds billede
Khaled fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål