For meget mundvand/spyt
brevkassespørgsmål af
Alberte
21 år
Hej lægebrevkasse Har også skrevet til tandlægebrevkassen men da man jo ikke er sikker på at få svar skriver jeg også lige her. Det er fordi at jeg er ved at blive idiot.. jeg føler virkelig at jeg har for meget mundvand/spyt. Det kan godt være at jeg ikke har det, men det er en følelse jeg har hvilket resulterer i at jeg konstant går og synker. Altså jeg har en fornemmelse af at jeg skal synke hele tiden, og at jeg generelt bare nogen gange har så meget mundvand at jeg ikke kan tale ordentligt da det nærmest sætter sig fast i halsen så jeg er ved at blive kvalt. Altså kan nærmest ikke fuldføre en sætning uden at skulle synke. Jeg tror det er noget psykisk noget jeg ved det ikke men jeg kan ihvertfald ikke rigtig slippe af med det... og det er bare så irreterende da jeg har kæbeledsproblemer og det resulterer i at når jeg synker så får jeg ondt i mine ører altså mine ører gør så ondt fordi jeg skal synke hele tiden. Er der en måde hvorpå jeg kan slippe af led det her irreterende problem det påvirker mig meget og gør mig faktisk ret ked af det da jeg har haft det i rigtig lang tid. Havde det også i sidste måned og er bange for at jeg bare gør problemerne i kæbeledenne være ved at jeg synker hele tiden. Tror du jeg gør det? Og udover det har jeg også et andet spørgsmål: er der nogen måde hvorpå man kan undgå at blive så øm efter træning. Jeg trænede skuldre/ryg i mandags men bliver så hurtigt øm efter. Også selvom jeg forsøger at strække ud og har også fået massage. Går også til fysioterapeut men det kan jo ikke være rigtigt jeg skal komme der vær gang jeg bliver øm.. Hilsen Alberte

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan høre du er rigtig generet af, at du fornemmer du danner meget spyt og derudover at du synker hele tiden.
Jeg kan forstå på dig at problemet har været der periodevist og så gået væk igen. Når det er noget der kommer og går er det usandsynligt at det skulle være noget strukturel sygdom i nerverne eller hjernen som styrer synkefunktionen. Så jeg tror bestemt ikke det er noget farligt. Det med meget spytdannelse er også noget man kan se i perioder, som regel går det væk af sig selv igen uden man finder en årsag.
Det kan selvfølgelig sagtens være psykisk/stress betinget, som du selv er inde på.
Jeg håber mit svar her beroliger dig og gør at dine gener går væk. Gør de ikke det og får du det værre synes jeg du skal tage til en øre-næse-hals læge. Her behøver du ingen henvisning og du kan selv finde en på sundhed.dk eller google.
Hvad angår din muskelømhed efter træning er der mig bekendt desværre ikke så meget at gøre ved det. Ømheden er betinget af lidt inflammation i musklen efter træning som en del af en naturlig proces som gør musklen endnu stærkere, så det er sådan set en god ting.
Med venlig hilsen
Morten