Hvidt “stads” i skeden
brevkassespørgsmål af
Ida
20 år
Hej Jeg har gennem de seneste 3 år oplevet, at der er sket en ophobning af hvidt “stads” på indersiden af mine skamlæber. Det er svært at vaske væk, hvis jeg kun bruger vand i bruseren, hvorfor det næsten er nødvendigt, at bruge intimsæbe, for at blive “ren” dernede. Det kommer hurtigt tilbage, efter jeg har været i bad (senest efter 12timer). Jeg vil derfor heller ikke dyrke sex med en fyr, medmindre der kun er gået et par timer, siden jeg har vasket mig, da det gør mig flov. Derudover synes jeg også, at jeg har ualmindeligt meget udflåd (der ligger altid noget i trusserne), hvorfor jeg gerne vil skifte trusser mere end 1 gang dagligt, jeg ved dog ikke, om det har noget at gøre med overnstående.. Jeg har forsøgt at undersøge, om det kunne være svamp, men jeg oplever ikke grynet udflåd? For 3 måneder siden blev jeg undersøgt ved lægen, fordi mit udflåd er grønligt, hvilket jeg fik en antibiotika kur imod (der var ingen kønssygdom men en bakterieubalance), hvilket virkede på det grønne udflåd i 2 uger, hvorefter det kom tilbage.. Hvilken behandling skal jeg benytte mig af mod det hvide “stads”, hvis man altså kan behandle det?

Svar:
Kære Ida
Tak for dit spørgsmål.
Først og fremmest, så har alle kvinder udflåd - også det hvide "stads" du beskriver på dine skamlæber. Nogle har selvfølgelig mere end andre, men det er helt normalt, at der kommer noget i trusserne i løbet af dagen. Sådan er det bare.
Umiddelbart synes jeg ikke, det lyder til, at du fejler noget. Så længe udflåddet er klart eller hvidt og ikke lugter grimt. Måske har du vænnet dine slimhinder til at producere mere udflåd, fordi du er så fokuseret på, at få det vasket væk hele tiden.
Jeg vil foreslå dig, at du i en periode prøver at lade være med at have fokus på det. Feks en måned, hvor du kun vasker dig med vand (ikke sæbe), 1 gang om dagen, når du er i bad. Måske vil det hjælpe.
Hvis det ikke hjælper, kan du prøve at behandle for svamp i skeden. Det er ikke altid, man har grynet udflåd, men der vil som regel være kløe/svie og slimhinderne vil være røde. På apoteket kan du købe noget, der hedder Canesten. Det er håndkøb, så du behøver ikke en recept. Køb både creme og en stikpille, så du får en grundig behandling. Så kan du med sikkerhed sige, det ikke er svamp, hvis du ikke har effekt af det.
Hvis intet hjælper, og du har en fornemmelse af, at du fejler noget, skal du selvfølgelig gå til læge igen. Så kan han eller hun undersøge dig, eller du kan blive henvist til gynækolog.
Mvh Anne