Ondt efter mistet mødom

brevkassespørgsmål

Ondt efter mistet mødom

brevkassespørgsmål af
Laura
14 år
Oprettet 2 år 4 måneder siden

Hej Jeg har haft samleje men en af mine venner og vi brugte ikke kondom og jeg er ikke på p piller, han hev ud, men dagen efter jeg har haft en voldsom ondt i maven.. hvad kan det skyldes?

Svar:

Kære Laura

Tak for dit spørgsmål.

Jeg går ud fra, at du har haft samleje dagen før, du skriver til os.

Dine smerter stammer mest sandsynligt fra mekanisk irritation. Det bør gå over efter få dage. Hvis ikke det bliver bedre, eller hvis du får det værre, bør du tilses af din læge.

Hvis du er nervøs for om mavesmerterne, du oplevede dagen efter samleje, kan skyldes graviditet, kan jeg fortælle, at det ikke går så stærkt med at blive gravid og få en alvorlig graviditetskomplikation, som kan vise sig ved stærke mavesmerter.

Hvis du er nervøs for om du i kan blive gravid efter jeres samleje, er svaret ja, eftersom du ikke er på nogen form for prævention, og at i ikke brugte kondom. Du bør i dette tilfælde overveje om du ikke skal bruge nødprævention, også kaldt en "fortrydelsespille". Fortrydelsespillen skal tages hurtigst muligt efter samleje. Der findes 2 slags. Den ene skal tages senest indenfor 72 timer (3 døgn) og den anden slags skal tages senest indenfor 120 timer (5 døgn). Så tiden er ved at være knap for denne mulighed. Du bør tage en graviditetstest, hvis din næste menstruation udebliver, eller hvis du oplever andre uregelmøssigheder, kvalme, ømme bryster osv.

Et godt råd med på vejen. Det er altid fornuftigt at bruge prævention, for at undgå uønskede graviditeter, især i din alder. Kondom er fornuftig at bruge, da det nemlig også beskytter mod kønssygdomme.
Du kan også bestille en tid hos din egen læge for at snakke mere om sex, forebyggelse mod smitte med kønssygdomme, præventionsmuligheder osv.

Jeg håber det hjalp!

Med venlig hilsen
Bircan

Bircans billede
Bircan fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål