Gravid
brevkassespørgsmål af
Matilde
18 år
Hej
Jeg var for nyligt sammen med min kæreste hvor vi først bollede en gang med kondom og så ca 30 min efter var vi sammen uden (han kom ikke i mig). Inden vi var sammen anden gang havde han været i bad og vasket sig men nu er jeg blevet bange for jeg måske er gravid hvis der har sat rester af sæd på ham, hvor stor er sandsynligheden og hvad skal jeg gøre?

Svar:
Hej Matilde.
Når man har sex uden kondom (eller anden beskyttelse) er der en risiko for, at man kan blive gravid - også selvom drengen ikke kommer. Det kan man, fordi der kommer præsperm, som fungerer som en slags naturlig glidecreme, og som kan komme fra det tidspunkt drengen får rejsning. Præsperm indeholder sædceller, og man kan derfor blive gravid af det. Så eftersom din kæreste og dig har haft ubeskyttet sex, er der en risiko for, at du kan være blevet gravid. Den eneste sikre måde at finde ud af det på, er ved at tage en graviditetstest. Du kan dog tidligst teste på den dag, hvor du ellers skulle have haft din menstruation, da det først er på det tidspunkt, at koncentrationen af graviditetshormonet er højt nok til, at en graviditetstest kan måle det.
Ventetiden indtil næste menstruation kan føles utroligt lang - især når man, som dig, er nervøs for, om man nu er blevet gravid. Og hvad værre er, så kan det at man går og tænker over det og bekymrer sig om, om man nu er gravid, gøre, at menstruationen udebliver, fordi kroppen kan mærke at man er stresset.
Så mit bedste råd til dig er derfor at prøve at tænke så lidt som muligt på det (jeg ved godt, at det er rigtig svært), og så forsøge at væbne dig med tålmodighed indtil din næste menstruation kommer, eller indtil du kan tage en graviditetstest.
Hvis du og din kæreste ikke ønsker at blive gravide, er det vigtigt at at huske og sørge for at bruge bekyttelse hver eneste gang I har sex. Så risikerer I både uønsket graviditet og kønssygdomme, og så slipper du for at skulle bekymre dig for, om du eventuelt er blevet gravid igen en anden gang. Det er selvfølgelig rigtig godt, at I allerede I forvejen bruger kondom, for kondom er også den form for beskyttelse der virker bedst (når man husker det), men der findes selvfølgelig også andre former for prævention. Det kan være, at der er en anden form for prævention, som vil virke godt for jer. Det kan du snakke med din læge om.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Laura.