God i sengen?
brevkassespørgsmål af
Jasmin
16 år
Jeg lytter nogen gange lidt efter hvad drengene i klassen snakker om (men lader jo som om jeg overhodet ikke lytter! :-) ) De snakker ret tit om sex. Fx snakker de tit omkring piger der er gode/ikke så gode i sengen. Hvis en dreng fx har scoret i weekenden spørger de andre drenge gerne "om hun så var god i sengen" (også selv om det måske slet ikke var i en seng). Jeg aner bare ikke hvad det vil sige. Hvad mener drenge når de siger om en pige at hun er god i sengen? Jeg har ikke prøvet særlig meget selv men vil jo gerne være god i sengen, men ved ikke hvordan jeg er det? Jeg mener, jeg ser jo ud som jeg gør, det kan jeg jo ikke ændre på. Hvordan gør jeg mig så god i sengen? Ved i det?

Svar:
Kære du
Hvor er det fedt at du spørger så fint, for at blive klogere på, hvad det egentlig betyder!
Jeg vil forsøge at beskrive det ud fra den forståelse jeg har for det.
At være god i sengen, er oftest den beskrivelse man giver, af et andet menneske man har haft sex med. Altså om selve det de lavede sammen var godt. Det kan også være et blowjob, handjob eller nusseri med kys osv. Det kan i og for sig betyde flere ting inden for det område, men oftest er det tale om selve det at have sex.
Når det så er sagt, så kan det være en rigtig unfair beskrivelse at give af et andet menneske, særligt hvis det ikke er en kæreste, men "bare" et one night stand. Hvis det er en man bare er sammen med en enkelt aften, kan det være enorrmt svært at vide, hvad den anden godt kan lide og derfor kan det være svært "at være god i sengen". Særligt som ung i jeres alder, skal man jo lige lære det hele at kende først. Der ligger et helt uudforsket land foran jer, hvor man pludselig skal udforske og undersøge en masse. Det gøres klart bedst i et trygt forhold, med tillid til hinanden, hvor man nemt kan sige til og fra, hvis der er noget man kan lide og ikke kan lide.
Jeg forstår sagtens, at du gerne vil være god i sengen, og jeg vil anbefale, at du udforsker det med en fast partner, og på den måde udforsker sex og finder frem til hvad du kan lide, og hvad din partner kan lide. Jo mere i kan tale om det og undersøge sammen, jo lettere bliver det og jo bedre bliver det også oftest.
Det er ikke ofte at det er særlig fed sex, når man er sammen med en en enkelt gang.
Måske kunne det være meget fedt at man kunne tage det op i gruppen i klassen, om måden man taler om andre på? At det måske ikke er så fedt at omtale piger på den måde? Drenge kan jo være lige så dårlige i sengen som piger kan og omvendt. Men ofte tænker man ikke over, hvor meget det kan såre nogen at høre det?
Sex er ikke noget man bør have, bare fordi man kan, og slet ikke med en masse skiftende partnere. Når man er ung især er det vigtigt at være tryg og ikke føle sig presset til noget undervejs. Det tænker jeg man hurtigt kan, hvis man bare er sammen til en fest fx.
Taler du mon med nogle af pigerne om hvordan det er omkring sex? Måske kan der være forskellige tips og tricks til gode ting, der kan føles dejligt for begge parter?
Jeg håber i hvert fald, at du ikke er bange for at være dårlig i sengen, for du er blot ved at lære, og det tager tid!