Bedsteven eller mere
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej.. Jeg er en pige på 20år som er meget forvirret, jeg har haft den samme bedsteven i ca 10 år.. Mig og ham har ca lavet alt sammen og seksuelt da vi var ca 16.. men dog har vi aldrig haft et forhold. Vi får tit spørgesmål fra venner og jeg fra familie om hvornår vi bliver et par, men han siger altid jeg er som en søster for ham. Her for nyligt var vi til en fest sammen og ende med at ligge og putte lidt hvor han så begynder at fortælle mig hvor meget han elsker mig og at den eneste grund til vi ikke er kærester er at vores venskab er for kostbart til at miste, her er mit problem så, jeg har været forelsket i ham i snart 6 år, og har altid bare givet ham ret i at jaja vi bare venner og det helt normalt vi også er intime sammen…. Men skal jeg sige det efter hans kærlighedserklæring eller har han ret i at det for risikabelt? - en meget forvirret pige

Svar:
Hej,
Det lyder som om, du står i en meget kompleks og følelsesmæssigt udfordrende situation. Først og fremmest, tak fordi du deler din historie og dine tanker. Det kræver mod at være åben om sine følelser.
Ud fra det, du beskriver, virker det til, at både du og din bedsteven har dybe følelser for hinanden, men er bekymrede for at risikere det stærke venskab, I har opbygget gennem årene. Det er helt forståeligt, at I begge værdsætter jeres forhold og frygter, hvad der kunne ske, hvis I tog skridtet videre.
Samtidig er det også vigtigt at være ærlig overfor dig selv og dine følelser. Hvis du har været forelsket i ham i seks år, er det måske værd at overveje, om det er tid til at tale åbent med ham om det. Hans kærlighedserklæring tyder på, at han også har stærke følelser for dig, og måske kan en ærlig samtale hjælpe jer begge med at finde klarhed.
Det er en balancegang mellem at beskytte jeres venskab og samtidig ikke undertrykke dine egne følelser. Hvis du vælger at tage samtalen med ham, kan du måske finde en måde at gøre det på, hvor du udtrykker dine følelser og samtidig anerkender hans bekymringer. Måske kan I sammen finde en vej, der føles rigtig for jer begge, uanset om det betyder at forblive venner eller at udforske muligheden for et forhold.
Husk, at uanset hvad der sker, er det vigtigste, at du er tro mod dig selv og dine følelser. At tage chancer i kærligheden kan være skræmmende, men det kan også føre til dybere forståelse og forbindelse.
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du finder klarhed og lykke i din situation.
Mvh
Camilla