Genert

brevkassespørgsmål

Genert

brevkassespørgsmål af
Alberte
22 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Hej cyberhus

jeg har det lidt svært for tiden og ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op med mig selv.. jeg har siden jeg blev født været genert. dvs jeg er født genert.. nu er jeg 22 år og det begynder bare at gå mig mere og mere på nu hvor jeg har fået et fuldtidsjob og er sammen med kollegaer næsten hver dag. Da jeg var lille var det virkelig slemt, jeg turde ikke engang at sige hej til en klassekammerat når hun sagde hej til mig. I folkeskolen blev jeg drillet fordi jeg var genert men jeg lod bare som ingenting. Jeg er heldigvis den dag i dag blevet meget mere åben men jeg er stadigvæk genert. jeg vil gerne ændre på det fordi at jeg hader at folk ser mig som en der er genert. men samtidig har jeg måske også lidt opgivet fordi jeg synes det er så svært og nogen siger også bare at jeg bare skal acceptere at sådan er jeg og det må andre så også bare acceptere så det har jeg måske bare taget lidt for meget på mig. jeg har haft samtale med min chef da jeg for nogen måneder siden fik fast arbejde. Ikke pga at heg har genert men fordi vi skulle snakke om hvordan det var gået. Mine kollegaer kan rigtig godt li mig og siger at jeg er meget dygtig.. ( arbejder som social og sundhedshjælper ). Men at jeg jo at genert. Folk tror at jeg er ked af det fordi jeg er stille men det er jeg ikke. Og så snakkede vi om at jeg blev nødt til at åbne mig noget mere og ja suk.. det jo bare det jeg har hørt hele mit liv og altså jeg bliver så træt af at høre på det men samtidig kan jeg jo godt forstå. jeg har det fint med at snakke med personer når man er en til to personer men når vi så er flere så bliver det svært. når vi sidder til pause har jeg svært ved at bringe et emne på banen fordi jeg tænker st det synes folk nok ikke er interessant at høre på og bare fordi jeg ikke rigtig tør.. og når der er dårlig stemning og folk er sure så lukker jeg mig mere ind i mig selv.Det har der nemlig været her på det sidste. Det går mig meget på for jeg vil gerne åbne mig jeg ved bare ikke hvordan. Måske er det også derfor jeg har svært ved at tage initiativ til ting?? hvad skal jeg gøre??

Svar:

Hej Alberte

Der er slet ikke noget galt med at være genert. Selvom der i samfundet er meget vægt på, at man skal være udadvendt, så er mange mennesker mere eller mindre generte eller introverte, og arbejder hele tiden for at skjule det. Derfor kan der sagtens være mange omkring dig, der egentlig har det som dig, men ikke viser det tydeligt, fordi de er blevet gode til at skjule det. Der er også nogen, der ikke skjuler det, men som har det fint med at være mere indadvendte.

Det lyder dog som om, du godt kunne tænke dig, at blive bedre til at være mere udadvendt i situationer med flere mennesker. Og det er ikke sikkert, at genertheden fuldstændig forsvinder, men det er heldigvis muligt at træne sin generthed mindre. Som du selv skriver, er du blevet mere åben. Det er super sejt, og betyder at du allerede har lært at åbne dig mere op, men ting tager selvfølgelig den tid de tager.

Der er mange måder at træne sig på, og du kender måske allerede til din egen måde, du selv er blevet mere åben på. En måde kan være, at lave nogle små opgaver eller udfordringer for dig selv. Det er en god idé at starte småt og med noget meget konkret. Det kan være at forberede et spørgsmål, som du kan stille næste gang, I har pause. Det kan for eksempel bare være "Har i set den her serie?" Og så kan de andre sikkert selv tage den derfra - men så fik du sagt i hvert fald én ting. Det kan du måske prøve at gøre et par gange, og så måske skrue lidt op, når du bliver mere tryg ved det. Det kunne være at forberede at fortælle, hvad du har lavet i weekenden. Det er okay at prøve at tænke nogle gode spørgsmål og svar igennem på forhånd, hvis det føles svært at finde på noget i selve situationen.

For hvad er det værste, der kan ske, hvis du siger noget? Der er masser af folk, der ikke er generte, som siger dumme ting eller kludrer i ordene hele tiden. Det glemmer man bare lynhurtigt. Og tit er det også noget af det, vi bedst kan lide ved andre - når de kludrer, siger noget skørt eller andet, der ikke er perfekt. For det gør vi alle sammen, og derfor kender vi allesammen følelsen. Og så kan man heldigvis bare grine lidt af det, og snakke videre.

Med venlig hilsen

Agnete

Agnetes billede
Agnete har svaret på dette spørgsmål