Gendstande
brevkassespørgsmål af
Sylvester
15 år
Hej....
Jeg har i lang tid haft problemer med mine forældre om hvorvidt, jeg selv kunne bestemme over mine egne ting fx tlf, computer osv.
Jeg vil gerne selv bestemme hvornår jeg anvender dem men mine forældre ville gerne styre det hele, det skal sige at jeg selv har betalt for alle tingene og at jeg ikke bruger dem til noget forkert.
Så jeg ville gerne bare vide, har jeg ret til at bestemme over mine egne ting?

Svar:
Hej Sylvester.
Det er et rigtig godt spørgsmål, og jeg kan godt forstå, at det er frustrerende for dig, at dine forældre vil styre over dine ting og hvornår du bruger dem, særligt når du selv har betalt for dem.
Svaret er dog ikke helt enkelt. Ifølge den lov, der hedder Forældreansvarsloven, står der, at forældre kan træffe afgørelse om barnets personlige forhold ud fra barnets interesse og behov. Så hvis de vurderer, at det er bedst for dig at bruge mobil og computer fx på bestemte tidspunkter, så har de faktisk ret til at bestemme det. MEN! Der står, at det skal være i din interesse og behov, og det er svært at sige, hvad det er, og det er helt sikkert også individuelt.
Så hvis du ikke trives med det, dine forældre bestemmer, og ikke har gjort det i en længere periode, og I har haft længerevarende konflikter om det, så lyder det ikke til at være i din interesse og behov det, dine forældre bestemmer.  Medmindre du bruger det på tidspunkter, som kan gå udover din trivsel, selvom du ikke selv synes, det gør det. Fx hvis du bruger din computer og mobil om natten, hvor du skulle sove, eller ikke får lavet lektier og afleveringer, som går udover din læring i skolen osv osv. Så vil jeg mene, at det er helt okay, hvis de sætter begrænsninger. Så det kommer helt an på, hvad de gerne vil bestemme over og hvorfor.
Men uanset hvad, så er det ikke godt at være i konflikt og uenige i familien over en længere periode. Det er vigtigt, at I får løst jeres konflikt om, hvor meget de skal bestemme over dine ting inden det for alvor påvirker jeres forhold og går udover andre ting i familien (hvis det ikke allerede har gjort det). I har helt sikkert haft mange snakke om det her, som måske er endt i skænderi og råben. Jeg tænker, at det er vigtigt, at I har en alvorssnak, hvor I sætter jer ned sammen på et tidspunkt, i har aftalt, hvor I ikke allerede er irriterede og i det røde felt, og hvor I ikke bliver forstyrret af andet. Så er det vigtigt, at I hver især får lov at fortælle. Du kan fortælle, hvad det gør ved dig, og jeres forhold, at de vil styre så meget, at det ikke er retfærdigt, når du selv har betalt for tingene osv. Og de kan også fortælle, hvorfor de har det behov for at styre. Måske er de bekymret for, om du får nok søvn, får lavet lektier osv. Og måske I kan finde en fælles aftale, som alle parter kan leve med. Måske du på forhånd kan lave et forslag? Hvis det handler om skærmtid, så er det lige så vigtigt, at dine forældre overholder det, hvis du skal. Og det kan være svært for mange forældre.
Det kan også være, at sådan en snak ikke fungerer, og det kan være, at det er tid til at inddrage andre. Måske det vil give mening at få hjælp af et andet familiemedlem, som kan være ordstyrer og sikre, at I alle bliver hørt? Hvis I slet ikke kan have sådan en samtale, så kan I også få professionel hjælp til at løse konflikten her: https://www.kfumsoc.dk/projekter/konfliktmaegling
Jeg håber dog, at det vil hjælpe med en stille og rolig snak, hvor begge sider bliver hørt, og at I kan finde en fælles aftale, som alle parter kan leve med.
Mange hilsner
Laura