Knuder på tissekonen
brevkassespørgsmål af
Ida
17 år
Hej
jeg skriver fordi jeg har fået en knude på min tissekone , det ligner en bums. Og er helt vildt ømt og rødt . Men når jeg trykker på det kan jeg mærke en knude bagved .
Det samme sted fik jeg på et tidspukt et blå rødt mærke , som var virkelig ømt . Men så kunne jeg presset noget meget mørkt blod ud. Og siden har der ikke været noget .
men den nye "bums" jeg har fået er virkelig øm , og virker til det en knude .
Jeg håber på at få hjælp til hvad det kan være.
mvh Ida

Svar:
Hej med dig
I området omkring og inde i ens tissekone er der fyldt med diverse kirtler og hårkirtler. Alle sammen nogle kirtler, som kan blive tilstoppet og så ligne en bums. Nu skriver du ikke, hvor knuden sidder - om det er i området hvor der er hår eller inde i selve tissekonen ( fx inde i vagina eller i skamlæberne)  eller et helt tredje sted i det område. Ej heller om du intimbarberer dig? Derfor er det desværre lidt svært at svare på dit spørgsmål, men ét er sikkert og det er, at man ikke skal presse eller rode rund med sine fingre i noget der ser inficeret ud ( du skriver det er rødt og ømt) - det kan gøre det værre.
Hvis den vokser eller forbliver øm/rød, så må du forbi din læge, der lige kan kigge på den.  Ellers er du  meget velkommen til at skrive igen og beskrive hvorhenne i tissekonen den sidder, om du intimbarberer dig og om den kan mærkes hele tiden eller kun fx under sex ( hvis du er sexuel aktiv) .
De bedste hilsener Lærke