Forsvaret
brevkassespørgsmål af
Oliver
15 år
Hej Cyberhus.
Jeg har idag været til forsvarets dag. Og har hørt om en masse forskellige ting om forsvaret. Vi hørte ikke så meget om deres uddannelser, men jeg er en lille smule i tvivl om man skal udsendes til et andet land hvis man uddanner sig til sergent for en værnepligtsenhed. Er det sandt eller falsk, da jeg ser forsvaret som en god vej og gå, men jeg hellere være sergent end at være normal soldat. Jeg gider bare ikke udsendes til et andet land da jeg bare heller vil blive i lille hyggelige Danmark.
mvh. Oliver

Svar:
Hej Oliver.
Tak for dit spørgsmål her i brevkassen.
Som du fortæller det, lyder det til at du har haft en god oplevelse med Forsvarets dag, og at du efterfølgende er blevet en smule nysgerrig på at vide mere om Sergentuddannelsen. Det er super fedt, at du interesserer dig for dine fremtidige valgmuligheder!
Jeg har fundet en hjemmeside her, der beskriver nogle forskellige fakta omkring uddannelsen. Der bliver bl.a. beskrevet hvad uddannelsen går ud på, hvor lang tid den tager, og hvilke adgangskrav man skal opfylde, for at man kan komme ind på uddannelsen. Så vidt jeg kan læse mig frem til på hjemmesiden findes der både Sergenter, der bliver udsendt til andre lande og Sergenter, der bliver i Danmark. Derfor vil jeg mene, at du godt kan tage uddannelsen uden at skulle udsendes til et andet land end Danmark.
Jeg har også fundet et direkte link til Forsvarets hjemmeside, som du kan kigge lidt nærmere på. Der findes nemlig en del forskellige under-typer af Sergenter, som du måske vil finde interessante at læse om. Måske er der en af dem, der er lige dig!
Derudover kunne det være en mulighed for dig at ringe eller sende en mail til Forsvaret, hvis du har brug for mere information. Her er linket til deres kontakt-oplysninger.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål, ellers er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive i brevkassen igen.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Cecilie