Udveklingsstudent
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej.
Jeg har en stor drøm om at bo et år i USA som udvekslingsstudent efter 9 klasse. Det er noget jeg VIRKELIG VIRKELIG gerne vil og hvis jeg fik chancen gjorde jeg det.
Problemet er bare at det er rigtig dyrt, og jeg vil det bare så gerne. Jeg har ansøgt om fritidsjob så jeg kan tjene penge, og får sikkert mange penge til min konfirmation næste år. Men det er alligevel ikke så meget. Jeg har ikke snakket så meget med mine forældre for der er stadig lang tid. Men hvis nu der er nogle stipendier eller lignende, som jeg ville kunne få chancen at få, ville jeg blive rigtig glad. Havde tænkt at jeg ville rejse med fx EF fordi det er nemmere. Så ved I om der er noget hjælp eller tilskud man kan ansøge til det? Eller andre idéer til at komme tættere på målet?
Hilsen pigen der drømmer om at blive udvekslingsstudent.

Svar:
Hej med dig.
Mange tak for dit brev. Hvor lyder det dejligt, at du går og drømmer om, at bo et år i USA som udvekslingsstudent og at det er noget som du virkelig gerne vil. Det er altid rart at have nogle drømme for fremtiden, som man kan gå at tænke på og glæde sig til. Nogle af de drømme man har vil gå i opfyldelse, og andre drømme går ikke i opfyldelse og vil forblive en drøm, og begge dele er helt okay.
Du har helt ret i, at det koster en del penge at skulle bo i USA i et år og være udvekslingsstudent. Derfor er det også rigtig godt, at du allerede er begyndt at tænke på det nu, og at du er begyndt at tænke over, hvordan du kan spare op til at kunne komme afsted. Det lyder som en rigtig god ide at prøve at finde et fritidsjob og ligge de penge du får til din konfirmation til side. Du kan også prøve at fortælle dine forældre om din drøm om at komme afsted, og din plan med at spare sammen til opholdet. Så kan det være, at de kan hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan lave en opsparing.
Hvis opholdet bliver så dyrt at du ikke kan spare alt sammen til det selv, er der også andre muligheder. Der er faktisk en del legater, som du kan søge, og de kan måske være med til at få din drøm til at gå i opfyldelse. Du kan læse om stipendier og legater, og hvordan du kan søge dem her og her. Jeg synes også, at du skal prøve at kontakte nogle af de organisationer der står for at sende udvekslingsstuderende ud. Eksempelvis EF som du også selv nævner eller AFS. Du kan læse på deres hjemmesider, skrive eller ringe til dem og høre hvilke muligheder der er for at få økonomisk støtte, og hvad de ellers har at sige om et ophold som udvekslingsstuderende i USA.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar, og jeg håber, at det lykkes for dig at få din drøm til at gå i opfyldelse!
Mange hilsner fra
Gro.