strenge forældre
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej, mine forældre overvåger mig hele tiden. De vil vide, hvor jeg er, hvem jeg er sammen med, og hvad jeg laver. Hvis jeg ikke svarer på deres beskeder med det samme, ringer de igen og igen. Jeg føler aldrig jeg får lov til at være mig selv eller have mit eget liv😭hvordan får jeg dem til at stole på mig.

Svar:
Hejsa
Mange tak for dit spørgsmål! Jeg tror, du står i en situation, som rigtig mange unge kender eller i hvert fald har prøvet at stå i. Det er ikke altid let at få sine forældres tillid, og mange forældre vil gøre alt for at passe på deres børn – også selvom det nogle gange kommer til at gå ud over børnenes grænser.
Jeg kan godt forestille mig, at det er hårdt at føle sig overvåget hele tiden og ikke have følelsen af at have sit eget liv. Selvom det er svært, blev jeg faktisk også lidt glad, da jeg læste, at du har nogle forældre, der er nysgerrige og bekymrer sig om, hvad deres datter går og laver. Jeg tror ikke, de overvåger dig for at gøre dit liv besværligt, men fordi de bekymrer sig om dig. Måske har de lidt svært ved at acceptere, at du ikke længere er en lille pige, der har brug for mor og far på samme måde som før.
Jeg tænker, I kan prøve at finde en løsning, hvor du føler dig mindre overvåget, og dine forældre samtidig kan føle sig trygge ved, hvad du laver.
Her er det rigtig vigtigt, at I får taget en snak om, hvordan tingene skal fungere fremover – og måske laver nogle helt konkrete aftaler. De aftaler kunne handle om, hvor meget de må blande sig, hvor ofte du skal ringe hjem, hvor ofte de må ringe til dig osv.
Du slutter med at spørge, hvordan du kan få dine forældre til at stole på dig. Og jeg tænker, det netop kunne være en god begyndelse: Når du viser, at du  overholder de aftaler, I laver, så tror jeg, de gradvist vil få mere tillid til dig. Det kan endda føre til, at de på sigt går med til at løsne lidt op og give dig mere frihed. Tillid kommer nemlig ikke af sig selv – det er noget, man opbygger over tid. Og med forældre kan det være ekstra svært, for de vil (heldigvis) altid bekymre sig om deres børn.
Selv som voksen, der ikke har boet hjemme i over 10 år, får jeg stadig beskeder fra min mor, hvor hun spørger, hvad jeg laver og hvem jeg er sammen med. Sådan er forældre nok bare.
Jeg håber, I får en god snak – og at du får lidt mere frihed!
Mvh. Chris – Cyberhus