Stort hvor tit?
brevkassespørgsmål af
Cille
14 år
Det er nok et dumt spørgsmål men det er bare fordi jeg er nysgerrig. Jeg har en god veninde der laver stort næsten på klokkeslet hver dag. Det svigter næsten aldrig at det er i første frikvarter i skolen og derhjemme når hun står op i weekenden. Jeg ved det fordi vi af og til sover sammen og der går jeg nogen gange med hende på toilet og jeg går også nogen gange med hende i skolen fordi vi er tætte og har noget sammen. Men jeg har det slet ikke på den måde med stort. nogen gange kommer det to gange på en dag og andre dage kan der gå et par dage imellem. Det er som vinden blæser! Men hvad er enlig mest normalt med stort?

Svar:
Hej Cille
Hvor er det et godt spørgsmål du stiller, og jeg kan godt forstå, du undrer dig over hvad der er normalt. Det normale er nemlig meget forskelligt fra person til person.
Teenagere har ofte afføring én gang dagligt, men det kan også være normalt at have det 3 gange dagligt eller hver 3. dag. Nogle har afføring på stort set samme tid hver dag (ligesom din veninde), andre mærker oftest afføringstrang cirka 30 minutter efter måltider, og så der dem hvor der ikke er noget klar mønster (som dig). Alt dette er fuldstændig normalt. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at det ikke gør ondt at komme af med afføringen, at det er nemt at komme af med når du sidder på toilettet og at det ikke er hårde/tørre klumper. Hvis noget af dette er tilfældet kan det være en god idé at snakke med din læge, da det kan være tegn på forstoppelse. Hvis du ikke har problemer med afføringen er din afføring helt normal :)
Når vi spiser skal maden skubbes hele vejen gennem vores tarmsystem og ender tilsidst i endetarmen hvor det kan opbevares indtil vi går på toilettet. Det tager i gennemsnit 8-15 timer for maden at passere hele vejen igennem systemet. Når afføringen kommer til endetarmen, mærker vi ofte en trang til at gå på toilettet og lave stort. Hvis det ikke er muligt at gå på toilettet, skubbes afføringen en smule tilbage igen og trangen til at gå på toilettet forsvinder. Hvis man har mulighed for at gå på toilettet tømmes endetarmen.
Jeg håber det er svar på dit spørgsmål!
De bedste hilsner
Mette