Forvirret over mine følelser
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Brevkasse. Jeg er en pige på 18 år. Jeg skriver da jeg er mega forvirret. Jeg har noget med min bedste ven. Det har stået på rimelig længe, men problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af om jeg har følelser for ham. Måske havde jeg lidt i starten, men nu er jeg bare vildt forvirret omkring det. Vi er virkelig gode venner og jeg kan rigtig godt lide ham som person. Jeg bliver i godt humør når jeg er sammen med ham, men føler ikke rigtig at jeg får sommerfugle i maven eller noget…. Hvordan ved jeg om jeg er forelsket? Jeg kom dog til at kysse lidt med ham og sådan til en fest hvor vi var fulde og nu føler jeg lidt at der ikke er nogen vej tilbage… Jeg vil bare virkelig ikke miste ham som ven eller såre ham… Men det kommer jeg jo nok til hvis jeg stopper det? Hvad skal jeg gøre? Fortsætte det (selvom jeg er i tvivl om mine følelser) og måske håbe der kommer nogen eller stoppe det? En anden ting er også at jeg vildt gerne vil have en kæreste (har faktisk aldrig haft en) og gøre lidt erfaringer, men ved bare ikke om det skal være ham. Jeg har det også med at blive ret usikker hvis jeg har noget med en fyr og så droppe det inden det bliver til mere hvilket også lidt irritere mig. Vi går i samme klasse og jeg har haft overvejet at droppe ud fra min HF fordi jeg ikke altid har det så godt i min klasse. Men jeg tænker også tit på hvor ked af det han nok vil blive, hvis jeg vælger at droppe ud… og om jeg kan tillade mig det… Jeg er bare vildt forvirret og har så mange tanker omkring det hele, så det er rart at få det ud. Håber på at I måske kan give mig lidt svar. Tusind tak. Hilsen mig

Svar:
Hej dig,
Når jeg læser dit brev, ser jeg to dilemmaer. Det med din bedste ven og  det med din skole. Så det er det jeg vil fokusere på i mit svar.
Først og fremmest, så kan jeg godt forstå, at du er meget forvirret og derfor er vigtigt for mig, at understrege det er helt normalt at have det sådan.  Det kedelige svar er, at du skal mærker efter, indeni dig selv om, hvad der følelses rigtigt og hvad der ikke gør. Det ved jeg godt kan være lettere sagt end gjort. Derfor vil jeg i næste afsnit liste nogle ting op for dig, som du kan overveje, når du skal mærke efter.
Du skriver, at du bliver i godt humør, når i er sammen men ikke får sommerfulgle i maven.  Det tænker kan skyldes flere årsager. Man kan holde af en person på flere måder, bl.a. vores forældre, venner/veninder og en partner, men vi holder af dem på hver sin måde. Det kan med andre ord være fordi du ikke er forelsket eller interesseret i mere end jeres venskab. Man kan nemlig godt føle glæde for og fra en person, uden det behover at betyde, at man skal være mere end bare venner.
En anden ting som kan være årsagen, til du ikke får sommerfulgle i maven, kan være fordi du føler dig tryg i hans selskab. Tit og ofte er sommerfugle i maven også forbundet med et nyt bekendskab. Der er altså på forhånd ikke en tryg relation mellem begge parter. Alle tanker som: Hvad mon han synes om mig, synes han jeg er sjov, er jeg pæn i den her kjole? osv. Alle disse tanker, kan komme fordi vi ikke er helt trygge i relationen endnu.
Du skriver, at du er bange for, at der ikke er nogen vej tilbage, efter i kom til at kysse til en fest. Og der må jeg bare slå fast, at det er der! Der er altid en vej tilbage. Det er vigtigt at have sig selv med og man må aldrig indlede et forhold, fordi man føler sig forpligtigt eller presset til det.  Vil du ikke også blive ked af dig, hvis det var omvendt? Derudover skal man heller ikke få en kæreste, bare for at få en kæreste. Det sker når det sker. Her er mit bedste råd, at dig og din ven sætter jer ned og får talt om tingene og hvad i hver især end må føle overfor den anden. Jeg kan desværre ikke give dig nogle garantier på, hvordan han vil håndtere det eller om i kan forblive venner. Men min erfaring er, at det gør det lettere, når man er ærlig overfor hinanden og tør tale om tingene. Jeg håber disse ting, kan være med til at gøre det lidt lettere for dig, at afklare dine følelser.
Ift. din skole og om du skal droppe ud. Her er mit svar lidt det samme som først i brevet. Du skal mærke efter, hvad der er det rigtige for dig. Her er det vigtigt, at du tænker på, hvordan du selv har det og ikke om andre vil blive af det, hvis du stoppede. Nu ved jeg ikke, hvad der er årsagen til, at du ikke har det godt i din klasse. Er det fagligt, socialt, skoletræt eller noget helt andet? Dog ved jeg, at hvis man kan sætte ord på frustrationerne, kan det også være lettere at finde en løsning på problemstillingen. Ellers kan du altid booke en uforpligtende samtale med skolens studievejleder. De kan sommetide, hjælpe mere end hvad du regner med.
Jeg håber du kan bruge mit svar
Vh. Anja