Fortælle forældre om kønsidentitet
brevkassespørgsmål af
AT
15 år
Hey.
Jeg er non-binær og har været meget sikker på det i et årstid nu, men jeg har kun fortalt få af mine venner.
Jeg vil godt fortælle det til mine forældere, men jeg er i tvivl om de vil tro på mig.
(baggrundsviden jeg har sagt at jeg er bisexual til min mor 3 gange, men hver gang siger hun at det enten er en fase eller jeg er for ung)
Jeg er bekymret for at de ukke vil acceptere det og at de vil sige det de altid gøre.
Derudover ved jeg ikke hvor meget mine forældre er med på lgbt, jeg er i tvivl om det er ligegalde eller om de synes det er dumt.
Jeg ved ikke om jeg skal vendte til jeg er flyttet hjemme fra eller bare få det sagt.
Jeg skriver mest om i har nogle råd eller noget i den stil til at fortælle det på en måde så de måske i det mindste vil forstå.
Håber det er forståeligt.
Hilsen AT

Svar:
Hej AT
Mange tak for dit brevkassespørgsmål!
Først og fremmest vil jeg rose dig for, at du står ved dig selv. Det er sejt, at du kender dig selv og din seksualitet så godt i en alder af femten år.
Jeg kan sagtens forstå, at du gerne vil tale med dine forældre om din kønsidentitet, fordi det er en stor og vigtig del af dig som menneske. Jeg kan ligeledes forstå din bekymring om at fortælle det til dine forældre, da det kan føles meget grænseoverskridende. Her kan du prøve at huske på, at dine forældre elsker dig præcis, som du er, og at de vil dig det bedste. Nogle gange kan forældres kærlighed godt komme til udtryk på uhensigtsmæssige måder. Det kan være, at dine forældre prøver på at benægte din seksualitet, fordi de tror, at de beskytter dig. At være en del af en minoritetsgruppe som LGBT+-samfundet kan nemlig gøre en meget sårbar, og det kan være, at dine forældre vil forsøge at skærme dig for nogle af de ting, som kan følge med som medlem af en minoritetsgruppe.
Hvis du en dag får mod på at fortælle det, så har jeg fundet på nogle gode råd, som du eventuelt kan gøre brug af:
Som du selv nævner, så er der en stor sandsynlighed for, at de ikke har samme kendskab til LGBT+ i samme grad som du selv har. Derfor kan du eksempelvis starte med at forklare, hvad det helt konkret går ud på. Det kan du selv gøre ellers kan du henvise dem til LGBT+' hjemmeside eller ved selv at forklare dets betydning. Når du skriver, at du er bange for, at de ikke viser den helt store forståelse, kan det være fordi, at de er fra en helt anden generation. Dengang brugte man ikke disse begreber i samme grad som nu. Så hvis de bliver en smule overvældet, kan dette være årsagen.
Et andet råd er, at du vælger et tidspunkt, hvor der er fred og ro omkring jer alle. Det kan eksempelvis være på et tidspunkt, hvor I kører en tur eller hvor I har en hyggelig dag derhjemme.
Du skriver desuden, at du har forsøgt at fortælle din mor, at du er biseksuel, men at hun ikke rigtig tror på det. Hertil vil jeg sige, at jeg synes det er flot og modigt af dig, at du fortæller det til dine forældre. Det tror jeg, at de er utrolig beæret over. Årsagen til, at din mor ikke udviser den store forståelse omkring din seksualitet kan være, at hun ved, at der er rigtig mange unge, der er i tvivl om deres seksualitet i løbet af teenageårene. Det er nemlig helt normalt at få nogle tvivlstanker omkring sin egen seksualitet gennem livet og særligt i ungdomsårene. Du lyder dog ret afklaret med din seksualitet og det skal du bare stå ved!
Afslutningsvis vil jeg gerne ønske dig held og lykke med det hele!
Mvh
Mathilde fra Cyberhus