Nakke ost
brevkassespørgsmål af
Mikkel
12 år
Hej jeg har fået af vide af min ven at jeg lugter af ost og jeg har hørt nogen snakke om nakke ost men hvad er det Og er det normalt???

Svar:
Hej Mikkel
Nakkeost ligner en form for hvid eller gullig masse, der kan være cremet eller tør, flaget og "fnulret", og som findes bag forhuden. Nakkeost er en blanding af døde hudceller, sædrester, hudfedt (også kaldet talg) m.m., som kan komme til at hobe sig op bag forhuden, hvis man ikke vasker den væk. Hvis blandingen får lov til at sidde dér i længere tid, kan der udvikles bakterier i blandingen, som kan give en oste-agtig lugt. Det er faktisk helt normalt at danne nakkeost, og langt de fleste drenge har oplevet at have lidt eller meget nakkeost på et eller andet tidspunkt. Det er meget forskelligt fra dreng til dreng, hvor meget nakkeost man kan have.
Man kan nemt fjerne nakkeost med varmt vand, og man kan derfor også forsøge at undgå nakkeost ved at vaske sig bag forhuden hver dag. Det kan være, at det er nødvendigt at undgå at bruge sæbe til at vaske dig med dernede, fordi sæbe kan være ret hårdhændet mod den følsomme hud på penishovedet og forhuden. Man skal helst heller ikke vaske sig for meget dernede, fordi det kan tørre huden ud. En god tommelfingerregel er, at man skal vaske sig bag forhuden én gang om dagen og ellers kun efter fx. sport eller træning, hvor man har svedt.
Du har ikke skrevet, om du lugter af ost fra skridtet. Man kan nemlig også godt lugte af ost fra andre steder på kroppen, fx kan sure tæer også godt lugte af ost. Det kan være, at du selv kan prøve at lokalisere, hvor lugten kommer fra (eller måske kan du spørge din ven), og så kan du sætte ind med ekstra god hygiejne dér, hvis du gerne vil lugten til livs.
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
De bedste hilsner
Marie