Drømme om fyre
brevkassespørgsmål af
Den Drømmende
13 år
Hey. Jeg er en pige på 13 år. Lidt tid siden drømte jeg om en fyr jeg tror jeg godt kan li’ og et par dage efter drømte jeg om en anden fyr som jeg har fjollet lidt med til præst (vi snakkede ikke sammen, vi havde bare øjenkontakt) og så lidt tid efter drømte jeg om den samme fyr som i den første drøm, der var nærkontakt i de tre drømme, enden så var det krammeri eller så var det holde i hånd. Jeg ved virkelig ikke hvorfor jeg lige drømmer om den fyr i nummer 2 drøm.... altså der var rigtig meget nærkontakt så det vil sige meget nusseri (ikke nøgen, men med jakke på) og krammeri. Og når jeg tænker på ham i den første og sidste drøm begynder mit hjerte at banke hurtigere... men jeg ved ikke hvordan jeg kan sige at jeg kan li’ ham, da jeg allerede har sagt det for 3-4 måneder siden og der sagde han at han ikke kunne li' mig som kæreste, men det er som om han bedre kan li' mig nu, også hver gang jeg kigger over på ham kigger han også på mig, så holder vi øjenkontakten og jeg smiler også kigger jeg hurtigt væk igen eller så holder vi øjenkontakten og griner... og det stresser mig lidt at jeg drømmer om 2 forskellige fyre, også fordi lige nu er det, det der fylder mest i mit liv lige nu. Altså jeg bliver sådan let forelsket, men det er som om han er noget helt andet (ham i drøm nummer 1 og 3) og når jeg skriver til ham så er han langsom til at svare som om han ikke orker mig. Jeg ved heller ikke hvordan jeg kommer til at flirte med ham da jeg er den generte type, så det skal helst være ingen snak eller så skal det være over telefonen. Så hvordan flirter jeg over telefonen? Første drøm: Det er i klassen jeg sidder på en bænk, og så sætter Karl (vi siger bare han hedder Karl, men det gør han ikke) sig ved siden af mig, så stryger han hans hånd over mig lår og så laver vi et eller andet med hånden så vi ender ed at sidde og holde i hånd, så er det frikvarter og jeg går rundt med mine veninder, så kommer Karls bedste ven hen til mig og visker noget i retningen af at Karl savner mig (kan ikke huske det helt) så går jeg så over til ham og vi kigger kun lidt på hinanden og står og snakker lidt imens 2 af hans venner er der, det eneste tidspunkt jeg rører ham er når jeg retter hans hætte, så kommer min veninde hen til os og kun kigger underligt på mig så jeg skynder mig at svare at det er fordi jeg skulle spørge dem om noget, og nu ender drømme. Jeg mener at når jeg vågner så smiler jeg, er ikke helt sikker, men mit hjerte banker ihvertfald. Anden drøm: Det er hos præst (konfirmations forberedelse) mig og John (vi siger bare at han hedder John, men det gør han ikke) vi står så op af hinanden og jeg står så meget tæt op af ham, og jeg står og nusser ham på hans skulder, og så ender drømmen, eller så er det fordi jeg ikke kan huske mere. Tredje drøm (sidste): Jeg kan ikke huske den men jeg kan kun huske at Karl er med i den, og det også er forelskelse. Det føles også som om at jeg ikke er bange for at vise at jeg er sammen med John i drøm nummer 2 fordi han står og snakker imens vi har nærkontakt og i drøm nummer 1 er det som om vi skjuler det og det føltes også som om det er mig der skjuler det mest. Venlig hilsen Den Drømmende.

Svar:
Kære Drømmende
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er en lidt forvirrende situation at stå i. Det er svært det her med kærlighed og flirting. Men hvor må jeg også bare virkelig rose dig for faktisk at have fortalt Karl, at du godt kan lide ham! Det kræver altså nogle gange en seriøs portion mod at turde at åbne op på den måde, og jeg synes, at det er så fedt, at du har gjort det! Kæmpe highfives og det hele til dig!
Du fortæller, at det stresser dig, at du drømmer om to fyre, og det forstår jeg godt, fordi man hurtigt kan blive i tvivl, om det er fordi, man kan lide begge så. Men det der er med drømme, det er, at de tit er helt tilfældige. Det vil sige, at vi nogle gange drømmer om ting, som vi har ret tæt inde på livet, f.eks. nogle vi kender godt eller som steder, som vi har været meget. Andre gange så drømmer vi om f.eks. om mennesker, som vi måske kun lige har set på gaden en enkelt gang eller i en reklame eller et sted, som vi aldrig har været men måske set på et billede. Derfor kan det også være vildt svært at vide, hvad ens drømme betyder. Derfor tænker jeg ikke, at du skal have det skidt med, at du drømmer om to fyre, for det behøver slet ikke at betyde noget. Så hvis du kan mærke, at du har flest følelser for Karl - og det virker sådan på dit brev - så tror jeg ikke, at du behøver at tænke mere over det, hvis du engang imellem har drømt eller drømmer om John.
Men du spørger også, hvad du kan gøre for at flirte med Karl, og som ikke kræver, at du taler til ham ansigt til ansigt, fordi du er genert. Du foreslår selv at flirte lidt med ham over telefonen, og det tænker jeg sagtens, at man kan. Langt hen af vejen så tror jeg nemlig, at det vigtigste ved flirting er, at man viser, at man er interesseret. Så måske I er venner på Facebook eller Snapchat eller følger hinanden på Instagram. Her kan man måske starte med at like hinandens ting eller kommentere på billeder. Man kan også skrive direkte til hinanden og spørge ind til interesser eller om den anden har nogle planer og så spørge ind til det. De fleste kan godt lide at fortælle om de ting, som betyder noget for dem, og som de godt kan lide, så det er rart, hvis nogle er interesseret i at høre om det.
Udover på telefonen så tænker jeg også, at der er ting, som du kan gøre, som ikke betyder, at du skal gå hen bare og snakke med Karl, men hvor du alligevel viser, at du gerne vil ham. Ligesom du lidt selv kommer ind på i forhold til dine drømme, så er det nemlig tit fedt, hvis folk faktisk tør vise det overfor andre, at de er interesserede, og at man altså ikke skal skjule det. Så hvis du har mod på det, så tænker jeg også at sådan noget som måske bare at sige hej, når du ser Karl i skolen, eller måske at spørge ham om hjælp til noget skolearbejde kan være måder at flirte på. Det er nemlig også måder at have kontakt med hinanden på, men som måske føles lidt mindre skræmmende end at skulle gå hen bare og snakke. Derudover tænker jeg på, om Karl f.eks. går til noget sport? Fodbold, håndbold eller lignende, hvor du kunne komme forbi og se en kamp sammen med en veninde måske? Det tror jeg også kunne være noget, som viser Karl, at du er interesseret i ham. Så kan man altid også klappe lidt højere eller hjulpe lidt ekstra, hvis han f.eks. gør noget godt, så han bliver rigtig glad og stolt.
En sidste ting, som jeg tænker, måske kunne være en mulighed, det er at hænge ud med Karl i fritiden, og hvis du ikke har mod på, at det bare skal være jer to lige nu, så kunne I måske prøve at lave noget sammen en venneflok, så I begge er der og kan snakke lidt men med mulighed for også at trække jer, hvis I får brug for en pause. Måske det kunne være noget? En filmaften eller en spilaften eller tage et sted hen i jeres lokalområde?
Jeg håber, at mine forslag kan hjælpe dig lidt på vej, og jeg ønsker dig held og lykke med det hele!
Mange knus
Amanda