Forhud/ pik
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hey jeg kan ikke trække min forhud så langt tilbage når den er stiv, og jeg er nysgerrig om kan jeg godt have sex selvom den ikke kan komme helevejen tilbage når den er stiv? (Jeg kan sagtens få den tilbage når den er slap)

Svar:
Hey Anonym
Jeg kan godt forstå at du er nysgerrig, og så er det rigtig godt at du spørger.
Forhudsforsnævring kan godt give problemer i forhold til onani og sex, men det behøver det ikke. Det afgørende er om du kan ornanere eller have sex uden at det gør ondt på grund af forhuden. Nogle drenge og mænd kan ikke trække forhuden helt tilbage, men samtidig kan de sagtens have sex helt uden problem.
Nu kan jeg se at du kun er 13 år, og derfor er det også vigtigt at sige at din forhud sagtens kan ændre sig. Forhuden bliver mere elastisk med tiden og derfor oplever mange også at de begynder at kunne trække forhuden længere tilbage når de kommer længere ind i puberteten.
Måske ændre det så jeg også for dig, så du kan trække forhuden helt tilbage. Hvis det ikke gør, og hvis du oplever at det gør ondt når du onanerer eller skal have sex, så synes jeg at du skal tage en snak med din læge.
Så længe du ikke oplever smerter eller andre problemer, tænker jeg ikke du behøver at være bekymret.
Mange hilsner Lasse